Žurnál+

Sohemi Art - kvetinová ríša pre všetky nevesty a princezné

P
SAShE.sk990 predaných ks, 545 hodnotení

SAShE s.r.o. . » Rozhovory / 2024-05-03 15:36:40 /  4 komentáre / 32 lajkov

Slovensko je krajina, ktorá sa od nepamäti pýši množstvom ľudových remesiel a ručnej výroby. Rokmi síce upadali a dnes máme pocit, že väčšina výrobkov k nám prichádza z Číny, stále však existujú firmy a jednotlivci, ktorí sa snažia naše tradície postaviť na nohy a dostať ich medzi ľudí. Tých najzaujímavejších vám predstavíme v sérii rozhovorov a portrétov, ktoré vám ukážu, že handmade výroba na Slovensku stále dosahuje nové méty.

 

 

Kvety vo vlasoch sú symbolom značky Sohemi Art, za ktorou stojí sympatická Soňa Fašiang Borowiecka. Sú to práve venčeky, party, korunky, čelenky či tiary, ktorými najčastejšie korunuje svoje zákazníčky. Vďaka jej doplnkom majú na svoje svadby, oslavy či fotenia tie najkrajšie spomienky a podčiarkujú ich krásu a ženskosť. Vo svojej tvorbe sa inšpiruje prírodou, folklórom a samozrejme, aj módou. Keďže záľubu našla aj vo fotografii, jej galéria nesie rozprávkový rukopis plný elegancie a ženského pôvabu.

Za Soňou sme sa vybrali do dedinky Majcichov pri Trnave. Teplý jarný deň nám napovedal, že táto návšteva bude slnečná, plná kvetov a v príjemnej spoločnosti. Soňa nás privítala v jej rodinnom dome, kde nám ukázala svoje tvorivé kráľovstvo. Sadli sme si do obývačky, pod fotky jej dcérky, ktorá je jej veľkou pomocníčkou i inšpiráciou a pri kávičke sa porozprávali.

 

 

Soni, keď sa človek pozrie do tvojej galérie, v sekunde sa prenesie do rozprávky. Kedy a ako začala tá tvoja rozprávka značky Sohemi_art?

Začala ešte v detstve, keď sme si ako tri sestry vymysleli názov spojený z našich troch mien – Soňa, Henrieta a Michaela – SO-HE-MI. Plánovali sme, že si raz spolu založíme spoločnú značku. Avšak každá sme sa pobrali vlastnou cestou a nakoniec som sa rozhodla tento názov používať len ja, pri mojej tvorbe. Je to aj taká malá spomienka na naše detstvo a naše tvorivé chvíľky. Avšak sestry sú mi stále oporou, pravidelne s nimi konzultujem nové nápady a robíme si malé brainstormingy, aby mi poskytli aj iný pohľad na vec. Takže za značkou Sohemi stojím iba ja, a tak som pomenovala aj svoj profil na SAShE.

Môj príbeh má také dva míľniky. Prvý je vplyv fotografie, ktorá je mojou veľkou hobby láskou. Keď som začínala s fotením, veľmi sa mi pýtalo fotografie nejako dotvárať a niečím zaujímavým modelky okrášliť. Tak som začala vyrábať prvé venčeky, korunky a doplnky. Druhý podnet bola moja svadba, vďaka ktorej som si svojpomocne vyrobila kyticu, čelenku, pierka a všetky potrebné doplnky. Začala ma to veľmi baviť, ale ani mi nenapadlo, že by som sa tým mohla živiť.

 

 

Oficiálne som so značkou začala, keď som išla na materskú – som taký štandardný prípad (smiech). Rozhodla som sa, že to skúsim a dnes to už bude takmer 9 rokov. Do pôvodnej práce som sa už po materskej nevrátila, nevedela som si predstaviť naskočiť do toho šialeného kolobehu a časovo veľmi náročnej práce, kde by som s dcérkou strávila maximálne jednu-dve hodiny z celého dňa, keď pôjde spať. Povedala som si, že radšej budem pracovať z domu a budem si sama sebe šéfom.

Ale začiatky neboli úplne jednoduché, prvé komplikácie nastali hneď pri prvej objednávke. Zákazníčka mi zadala takú zvláštnu adresu a ešte k tomu všetkému, bola aj na dobierku. Samozrejme, neprebrala si ju a celá sa mi vrátila späť. Tak veľmi som sa z nej tešila a skončilo to takýmto sklamaním. Ale neodradilo ma to! Tie všetky ďalšie už boli bezproblémové, len človek si často pamätá len to negatívne.

 

 

To ma veľmi mrzí, ale som veľmi rada, že ťa neodradila a vytrvala si! Povedz mi teda, kto je Soňa a aké všetky úlohy zohrávaš vo tvojej značke?

Je to ťažká otázka, ale opísala by som sa ako introvert, ktorý má rád svoj osobný priestor, ale zároveň milujem extravaganciu, ktorá vie upútať pozornosť. Z tohto dôvodu rada vyrábam aj netradičné veci, ktoré keď mám chuť, rada nosím kamkoľvek.

Pre svoju značku robím doslovne všetko, na jednej strane som šéfkou, ale na druhej som aj poštár, komunikujem so zákazníkmi, objednávam materiál, spravujem si eshop, riešim si marketing a fotenia a samozrejme výrobu, ktorá pochopiteľne zaberá najviac času.

 

 

 

 

Zo žien a dievčat robíš princezné a víly. Hlavne počas ich najkrajších dní života, ako je svadba či 1 sv. prijímanie. Bol to zámer hneď od začiatku? Aj keď teraz už viem, že to u teba začalo tou svadbou.

Začalo, ale vôbec som nemala konkrétnu víziu alebo pomenovanú cieľovku. Vyrábala som hlavne to, čo sa páčilo mne a čo by som nosila ja. A to, že sa to začalo páčiť aj iným, ma len veľmi tešilo. Často ma formovali aj zákazníčky, keď mali svoje vlastné predstavy a požiadavky. Nie sú to teda všetko len moje námety, je to taká spoločná práca, ktorú dokážem zhmotniť do konkrétnych výrobkov. Avšak v niektorých prípadoch som sa musela naučiť povedať aj nie. Hlavne, ak sa ma snažili dotlačiť do výroby niečoho, s čím ja nie som stotožnená a teda by sa to odrazilo aj vo finálnom produkte, ktorý by sa mi vymýšľal a tvoril veľmi zle.

 

 

 

Za ten čas, čo tvoríš svoju značku – čo už je tých 9 rokov - pocítila si, že sa štýl žien zmenil a dnes preferujú iné doplnky ako na začiatku?

Je veľmi ťažko povedať, či sa menili zákazníčky alebo ja. Lebo ja sama vnútorne cítim aj vidím, že som sa v mojej tvorbe posunula. Takže neviem, či za to môže zmena trendov, zákazníčok alebo mňa. Vždy som však cítila, ako ma ovplyvňuje folklór. Vo svojej tvorbe nerobím kópie pravých folklórnych párt. Veľmi sa mi však páči farebnosť folklóru a štýl samotný. K tomu nadväzuje aj inšpirácia z prírody - keď sa mi niečo páči v prírode, nejaká farebná kombinácia, tak to vždy ladí aj v mojej tvorbe. Príroda doslova určuje, čo je pekné, ja ani nemusím vymýšľať, stačí sa mi pozrieť von.

Čo sa týka trendov, v okruhu mojich zákazníčok nevnímam príliš veľké zmeny. Väčšina z nich preferuje práve ten farebný - folklórny štýl, ktorý je stály a nemení sa. Veľmi príjemne ma však prekvapuje, že stále viac neviest ide do skutočne veľkých párt v XXL veľkosti. To ma naozaj teší, že sa neboja ísť aj do takejto extravagancie.

 

 

 

 

A čo tie veľké výrazne korunky? Teda koruny?

Vyrábam ich primárne na módne prehliadky, do videoklipov, divadla a fotenia. Ale v poslednej dobe si našli svoje miesto aj na festivaloch, kde sa ženy rady obliekajú výrazne a odlišne, v porovnaní s bežným dňom.

 

Takže odvážia sa ženy nosiť tvoju tvorbu aj mimo nejakej konkrétnej oslavy či fotenia?

Keďže ja osobne sa rada obliekam podľa nálady a rada nosím aj moje kolekcie, myslím, že áno. A tých pohľadov je naozaj veľa. Preto chápem, ak niekto nemá tú odvahu. Dokonca, aj keď na Slovensku ľudia málokedy oslovia cudzích ľudí na ulici, moja tvorba ich vie natoľko zaujať, že ma oslovia, pochvália a pýtajú sa na ňu. Takže naozaj vie veľmi upútať pozornosť. Preto som na bežnejšie nosenie vytvorila kolekciu Coco, ktorá v sebe kĺbi eleganciu a štipku extravagancie, ktorá znesie ako bežný deň, tak aj špeciálne akcie.

 

 

 

Aj sa ti stalo, že sa ti niekto takto stal tvojou zákazníčkou?

Možno aj áno, ale žiaľ, neviem o tom. Takáto spätná väzba mi veľmi chýba, lebo tá najviac poteší tvorcu a posunie ho vpred. Dostávam milé správy a reakcie na svoje doplnky, čo ma veľmi teší. Ale pre mňa je najviac, keď mi niekto napíše, aké mal pocity, keď balíček rozbaľoval, že si to hneď vyskúšal a nevie sa dočkať svadby, kedy to bude mať na sebe. Vtedy viem, že moja tvorba má význam.

 

Tvoje kolekcie sú nafotené naozaj rozprávkovo, precízne a s citom. Považuješ kvalitnú fotografiu svojho produktu za kľúčovú?

Určite áno, lebo v online svete nemá predajca ako inak zaujať, len kvalitnou fotografiou. Ak neberiem do úvahy sociálne siete. Vo svojej galérii či na webe, je to práve fotka, ktorá predáva.
Za tie roky som si už vytvorila svoj štýl a mám okruh svojich modeliek, s ktorými to ide veľmi ľahko. Všetko si fotím sama. Fotím intuitívne, nakoľko nie som vyštudovaný fotograf. Pri fotografovaní sa hlavne snažím dodržiavať správnu kompozíciu. Keďže hlavne fotím vonku, rada pracujem s prirodzeným svetlom. Najradšej mám, keď je jemne zamračené a podvečer počas zlatej hodinky. Ja osobne fotím na zrkadlovku, avšak kto na toto nie je, je skvelé, že v dnešnej dobe sú fotoaparáty v mobilnom telefóne na takej vysokej úrovni, že kvalitná fotka sa dá spraviť aj na nich.

 

 

 

Práve sedíme pod fotografiami tvojej dcérky, pomáha ti v tvorbe?

Často a rada. Tým, že už je staršia, dovolím jej pracovať so všetkým. Dokonca mám jednu kolekciu, ktorú vymyslela ona – čelenky s uškami, ktoré si moje zákazníčky obľúbili. Vďaka nej som spestrila aj doplnky k 1. svätému prijímaniu, ktoré som prirodzene vyrábala len biele. Opýtala sa ma: „Maminka a prečo tam nedáš aj ružovú?“ a odvtedy v mojej kolekcii nájdete aj farebné kvety.

 

Kedy je tvoja najproduktívnejšia sezóna? Je práve jar a leto časom, kedy sa nezastavíš? Ako dlho sa na ňu pripravuješ?

Tá sezóna je práve teraz, pretože začína sezóna 1. svätých prijímaní a svadieb. Začínam ju riešiť už v zime – november/december, kedy objednávam prvý materiál a v januári začínam vyrábať. Tento rok som stihla novú kolekciu dať von hneď začiatkom jari, nakoľko prvé oslovenia prichádzajú už vo februári.

Čo sa týka svadobných párt, venčekov a koruniek, to je celoročná záležitosť. V zime mám viac priestoru premýšľať, takže si tvorím nové kolekcie. Od jari do jesene však vyrábam takmer len podľa konkrétnej objednávky alebo na mieru, podľa farieb výzdoby a šiat zákazníčky. Keďže sú moje produkty viac spojené s tou jarou a letom, pre mňa sú Vianoce skôr oddychom. Objednávky sú, ale nie v takej intenzívnej miere.

 

 

 

 

Aktuálne je tu máj – ten spomínaný čas 1. sv. prijímaní. Mám pocit, že doteraz sa na doplnky pre dievčatá zabúdalo (minimálne za mojich čias). Ale vďaka tvojej bohatej ponuke vidíme, že dá sa veľmi vkusne a esteticky doladiť aj „prvoprijímajúci outfit“. Čo z tejto sekcie malú malé dámy najradšej?

Najobľúbenejšie sú, samozrejme, kvetinové venčeky. Veľmi ma však teší, že sa neboja ísť aj do iných doplnkov – ako tiary, perličkové čelenky a korunky. Páčia sa aj venčeky na „donutové“ drdoly, náramky či opasky, ale to záleží od štýlu šiat. No a neodmysliteľnou súčasťou sú ozdoby na sviecu, ktoré vyrábam tak, aby boli zladené s ostatnými doplnkami.

Častokrát si doplnky vyberajú práve dievčatá samotné, pretože zákazníčky mi píšu „s dcérkou sme si vybrali“. Ale stáva sa, že objednávky robia aj babičky pre svoje vnučky.

 

 

 

 

Aké sú tvoje zdroje objednávok?

Môj primárny zdroj je hlavne SAShE. Mám aj e-shop, ale momentálne ho nestíham spravovať, takže som ho zatiaľ dočasne pozastavila. Taktiež mi chodia objednávky cez mail alebo Facebook či Instagram, ale Instagram nepovažujem za vhodný na prijímanie objednávok, lebo je veľmi neprehľadný. Ľudia tam nie sú pod svojim menom, neviem si tam vyfiltrovať správy a dohľadať ich, takže to nie je pre mňa vhodná platforma na objednávky. Mám ho hlavne ako galériu mojich prác a prezentovanie projektov.

 

A vďaka tej galérii som si nemohla nevšimnúť, že tvoja tvorba, najmä korunky, sa neraz objavili na niekom verejne známom. Určite je to skvelý pocit, ale je tu ešte niekto, koho túžiš korunovať ty?

Nemám nikoho konkrétneho, ja sa teším z každej jednej zákazníčky, bez ohľadu na to, či je to verejne známa osoba alebo nie. Totižto, pre mňa je kráľovná každá zákazníčka. Vždy mám radosť, keď mi pošlú svoje fotky so slovami, že dostávali samé chvály a že sa cítili vďaka nim krásne a výnimočne.

Mám ciele, ale to sú skôr módne prehliadky alebo editoriály. Takto sa moja tvorba dostala napríklad na Bratislavské módne dni, kde som dopĺňala krásne modely od Bruuuslovakia, módnu prehliadku Lýdie Eckhardt a taktiež som spolupracovala na módnej prehliadke spolu s Fakefolk. Moje korunky sa objavili aj na titulke prílohy Nového Času s Nelou Pociskovou, vo videoklipe dievčat z Twiins, alebo na premiére filmu Únos, kde moju partu mala režisérka Mariana Čengel-Solčanská.

 

 

 

Svoju ponuku máš rozdelenú na na niekoľko tematických okruhov, ako: Svadba, Na ľudovú nôtu, Romantická víla a Extravagantná kráska. V ktorom sa najviac vidíš ty sama a ktorý tvoríš najradšej?

Najradšej vyrábam, aj vymýšľam nové veci práve pre folklórny štýl alebo prijímania. Na extravagantné veci musím mať náladu, ale keď príde, vyžívam sa v tom. Ja sama sa najviac vidím v kolekcii Coco, na ktorej chcem aj naďalej pracovať. Mám rada eleganciu a s radosťou ju nosím. Sú to čelenky, pukačky, spony do vlasov, brošne a náušnice, ktoré sú inšpirované chanellovským buklé. Coco Chanell je pre mňa jednoducho synonymom elegancie, ktorá je moja veľká srdcovka a veľká inšpirácia.

 

 

 

Na záver ma zaujíma ako vyzerá tvoj deň? Aký volíš „time management“ popri rodine a tvorbe?

Ja myslím, že nie je ničím špeciálny – ráno si vychystám rodinku do práce a do školy. Potom si pripravím raňajky a kávu a popri nej poodpisujem na nové správy a premyslím si „to do“ list. Následne začnem vyrábať. Ak mám odosielací deň, tak aj balím objednávky a odosielam. Idem po dcérku, učíme sa a trávime spolu rodinný čas. Večer si ešte sadám k počítaču a riešim nedoriešené správy a maily, editujem fotky, spravujem e-shop a objednávam materiál. Mám takú zásadu, že počas dňa sa plne venujem iba tvorbe, takže zvyšok riešim večer.

 

 

 

Soni, ja myslím, že to máš perfektne zorganizované a ja ti ďakujem za tento inšpiratívny rozhovor! 

Komentáre

Vyshija Nádherná tvorba, obdivujem už dlho ♡

2024-05-01 07:11:28

Sohemi_art Dakujem krasne ❤️

2024-05-01 10:57:07

PohladnicePreRadost ... áno, prekrásne kúsky, všetko krásne premyslené, zladené, "voňavé" ... elegantné ... jedinečné ... držím palce v ďalšej tvorbe :)

2024-05-02 18:08:02

Svetielka Nádherná práca, krásne farebné elegantné kúsky :-)

2024-05-05 10:30:05
Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

Vecičky nájdete

V žurnáli sú spomínané:

 - Romantický kvetinový venček - 15900428_Romantický kvetinový venček by Sohemi_art
 Páči sa 15 ľudom
53,50 €
 - Folklórna svadobná kvetinová parta - 16527546_Folklórna svadobná kvetinová parta by Sohemi_art
 Páči sa 15 ľudom
58,90 €

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »