Pre toho, kto si nevie až tak celkom pomôcť s nastavovaním foťáku tu mám jednu radu: "Ako dosiahnuť krásne ostré zábery bez rozmazaných postáv v pohybe?"
Existuje jedna finta Fň, ktorú si teraz ukážeme.
Vo všeobecnosti rozdelíme objektívy na zoomovacie a pevné (nezoomovacie). Zoomovací je napr. seťák 18-55 mm, či viacerým dobre známy 18-105 mm. Nezoomovacie sú napr. 50mm, 90mm. Myslím, že toto je asi každému jasné :).
Ďalej by sme mohli pochytiť niečo o časových súvislostiach pri fotení. Napr., že čas 1/20 je dlhší ako 1/200. V minulosti som mala problém uvedomiť si, že je to vlastne naopak, že dvadsatina sekundy trvá dlhšie ako dvestotina sekundy... Technicky zmýšľajúce typy si hneď zaťukajú na čelo, že toto je predsa jasné.. no ale povedzme si milé tvorivé duše... nemusí to každému hneď takto dochádzať :).
Teraz si nastavíme svoj prístroj kolečkom na S (priorita času). Tento režim znamená, že čas si nastavíme sami a clonu si fotoaparát dopočíta sám.
Teraz si musíme uvedomiť, že ideme fotiť z ruky (nemáme statív) a naša modelka sa hýbe. Nejde o výrazný pohyb, ale predsa len nestojí ako soľný stĺp (vo fotografovaní je aj nepatrný pohyb významným pohybom....).
A teraz prichádza finta Fň:
Pripravíme si záber (ako by asi mohol vyzerať) z hľadiska kompozície (kde asi bude modelka stáť a ako asi nazoomujeme. Teraz sa pozrieme na objektív a všímame si číslo, ktoré sa stretáva s ryskou - napr. 50mm. Nezoomovacie objektívy sú v tomto jasné, v mojom prípade ide vždy o 50 mm. Iní môžu zoomovať napr. od čísla 18 do čísla 55 (obj. 18-55).
(Použila som obrázok z netu, pretože ja mám iba pevné objektívy.)
Teraz, keď náme odčítané z objektívu, na akej hodnote asi sme, spravíme rafinovaný matematický výpočet a to takto:
Vidím, že bodka na obrázku sa stretáva s číslom 35, tak to preklopím na 1/35. Toto číslo vynásobím dvoma, pretože sa hýbem aj ja aj modelka (dvojitý pohyb). Vyšlo mi 1/70.
Čo nám vraví výsledok? Že všetky časy:
1/60, 1/50, 1/40, ....1/5 sú pre nás nevhodné, pretože bude trvať príliš dlho, kým sa fotka odfotí a medzitým sa nám modelka rozmaže.
1/80, 1/100, 1/125, ..... 1/320 sú pre nás vhodné, pretože sú krátke a v čase fotenia sa modelka rozmazať nestihne.
Malá rekapitulácia:
Keď fotíme predmet ležiaci, spiaci, nepohyblivý... preklápame 35 na 1/35. Pretože sa hýbe iba jedna časť - fotograf (bez statívu).
Keď fotíme predmet stojaci, živý, pózovací ... preklápame 35 na 1/35 a násobíme dvoma. Pretože sa hýbu dve časti - fotograf aj modelka. Ak by sa vrtela výrazne rýchlo, treba čas ešte skrátiť.
Dúfam, že som trochu pomohla na ceste za lepšími a ostrejšími fotkami.
Nabudúce si môžeme spomenúť napr. vhodné a nevhodné zaostrovanie, ktoré je tiež strojcom neostrých záberov :).
Pekný piatoček,
Eva :)