V lete sme mali možnosť navštíviť Janku v jej voňavom štúdiu v košickej Tabačke a porozprávať sa s ňou o horúcich témach, ako je podnikanie v malom, investovanie do vlastnej firmy a vývoj jej značky handmade kozmetiky - VONAI. Janka vyrába najmä terapeutické mydlá a balzamy, s rôznymi hojivými zložkami, ktoré vedia pokožke pomôcť zregenerovať sa. V jej galérii nájdete veci ako detoxikačná bahenná sada, zinkový deodorant, prírodné mydlo na holenie alebo bylinkové balzamy na telo. Ako výrobca kozmetiky (celkom paradoxne, ale veľmi úprimne) odporúča používať čo najmenej kozmetiky a vyberať si len tú kvalitnú. Jej obľúbený liek na dušu je: nesedieť za počítačom. Súhlas! P.S. Skrinky v Jankinej kancelárii nie sú plné zakladačov, ale mydla! Na takú kanceláriu by sme si vedeli zvyknúť...
Prečo si začala vyrábať mydlo?
S výrobou som začala najmä preto, lebo som mala problémy s pokožkou. Používala som rôznu kozmetiku, v snahe tieto problémy vyriešiť. Skúšala som všetko, od lekárskej až po komerčnú, ale postupne som zisťovala, že čím menej toho používam, tým je moja pleť zdravšia. Veľa komerčných výrobkov obsahuje zbytočné parfumy a iné dráždivé zložky. Rozhodla som sa vyrobiť si vhodné prípravky sama a postupne som sa pustila do výroby prírodných, kvalitných a liečivých produktov. To bolo asi pred štyrmi rokmi. Ako prvé som vyrobila levanduľové mydlo a odvtedy svoju ponuku, aj svoje výrobky, vylepšujem.
Ako si rozvíjala svoje podnikanie?
Pracujem ako architekt a trávim veľa času pri počítači. Mydlá mi pomahajú oddýchnuť si od monitora a robiť aj niečo fyzické. Verím tomu, že človek nie je stavaný na to, aby celé dni sedel, nie je to dobré pre zdravie. Každý by mal robiť aj niečo fyzické a obzvlášť ženy - tie by mali robiť aj niečo tvorivé.
Čo sa týka podnikania - je to skôr o mojej motivácii robiť užitočné veci, ako o peniazoch. Do výrobnej prevádzky - mydlárne - som investovala postupne a snažila som sa, aby sa mi moje investície vracali. Keď som vyrábala len v malom, náklady som ani veľmi nerátala. Pri väčšich výdavkoch je to už iné. Všetkým začínajúcim predajcom by som poradila, aby si vytvorili podnikateľský plán. Ja som to na začiatku nespravila, venovala som príliš veľa času a energie nepodstatným veciam.
Ako sa ti pracuje v Tabačke? Je to jedinečný priestor.
Ako malá firma tu mám podporu v úplne všetkých smeroch. Tabačka Kulturfabrik je unikátnym kultúrnym centrom a otvorenou zónou pre umenie, kreativitu a spoluprácu v Košiciach. Je tu priestor pre rozvoj lokálnej kreatívnej ekonomiky. Tu je moje “obalové štúdio”, kde balím zákazky a pracujem na nových nápadoch. Moja mydláreň je v malej dedinke na strednom Slovensku, odkiaľ pochádzam.
Ako si vytvorila značku VONAI a jej vizuálnu prezentáciu?
Postupne :) Obaly som vytvorila veľmi spontánne, ale názov značky som vymýšlala dlho. Balenie kozmetiky neustále vylepšujem, mojím zámerom je dosiahnuť 100% recyklovateľné balenie. Každý výrobca je zodpovedný za znižovanie odpadu produkovaného balením a distribuciou výrobkov. Aj keď nie vždy je to recyklovateľné balenie pre zákaznikov lákavé. Zvykla som baliť balíčky do recyklovanej vlnitej lepenky - to bola jedna vizuálna katastrofa. Musela som sa naučiť hľadať kompromisy, pretože som chcela, aby bolo balenie aj lákavé aj recyklovateľné.
Všetky tvoje výrobky sú tak trochu nezvyčajné.
Moje produkty prechadzajú naročným spotrebiteľským testom. Všetky výrobky testujem ja, moja rodina a moji priatelia. Iné zvieratá zásadne nie.
V procese formulácie výrobkov tiež hľadám kompromisy, pretože nie všetko prírodné je naozaj zdraviu prospešné. Snažím sa, aby formulácie VONAI výrobkov boli čo najjednoduchšie a pritom, aby stále mali tie účinky, ktoré by mali mať. Neustale hľadám nové zložky, ale sporné ingrediencie v kozmetike nepoužívam.
Aké výrobky sa páčia tebe?
Veľmi sa mi páčia tvorcovia, ktorí robia niečo progresívne pre deti. Dávajú im tak iné podnety. To sa týka aj grafiky, dizajnu, architektúry - všetkého. Páči sa mi nadčasový dizajn, Modranska je dobrý príklad, alebo Betonica, hneď by som u nich nakúpila.