Amatérska mikroštúdia s dôrazom na vlastné pozorovacie schopnosti.
Nakupujúci je tvor lenivý. V dobrom slova zmysle. Nemá chuť (alebo skôr čas) zbytočne brázdiť tisícky vecičiek, len aby našiel TÚ VAŠU. Chce vidieť to najlepšie a najkrajšie. Tie kúsky, o ktoré sa všetci bijú. Chce, aby ho udreli do oka hneď, aby sa do vecičky okamžite zamiloval a klikol na magické tlačítko kúpiť. Ak to neurobí keď na ňu pozrie prvýkrát, je minimálne šanca, že sa ešte niekedy vráti. Ak niečo chcem, tak to chcem hneď. (samozrejme, ak to nie je vec príliš drahá, na ktorú musím najskôr našetriť)
Ako to dosiahnuť? Ako zabezpečiť, aby mal váš obchodík fluidum a iskru, aby sa doň ľudia radi preklikali a aj sa radi vracali? V nasledujúcich riadkoch nájdete 12 najhlavnejších tipov , trikov a rád. Isto nie sú kompletné, dokonalé a jediné správne, ale určite vás budú vedieť aspoň nasmerovať na správnu cestu alebo upozorniť na to, čo robíte zle. Možno si neraz pomyslíte, že nemám pravdu. Tak si to pokojne myslite. Nemám patent na rozum a neexistuje instatný návod na úspech. (našťastie)
POZOR! Tento návod je určený len pre tých predajcov, ktorí sú na SAShe za účelom predaja svojich vecí, teda výhovorky typu : ale tu nejde o biznis, veď ja na tom nechcem zarábať, predávam to za náklady a podobne nie sú na mieste.
1. ĽAHKO ZAPAMATATEĽNÝ, CHYTĽAVÝ NICK
Lucilinôčka, Majiiinkaaa, Terinôčka654387 alebo jednoducho Lucy, Meri, Terry? Prehodnoťte svoj nick, najmä sk v ňom máte príliš veľa opakujúcich sa písmeniek, podčiarovníky, bodky, lomítka a iné nevyhnutné znaky, vymazať VŠETKY srdiečka. Ja napríklad srdiečko či notu na klávesnici ani len nájsť neviem, aby som vás vyhľadala. Ak ešte nemáte zabehnutú značku, zmeňte ho kým je čas (ja viem, že máte k nemu nejaký strašne romantický vzťah, no to nič nemení na tom, že keď si ho obyčajný človek, nakupujúci nedokáže zapamätať na prvý šup, nenájde vás vo vyhľadávači, strácate ho). Predajca MUSÍ pôsobiť dôveryhodne, preto tiež zabudnite na infantilné zdrobneliny, pokecové nicky, milenecké prezývky ako macinko či milááášek.
VYHÝBAJTE SA : opakujúcim sa písmenám za sebou, infantilným zdrobnelinám, zabudnite na nick z pokecu (či azetu a ICQ), akékoľvek znaky, čísla.
2. PRÍJEMNÁ PROFILOVÁ FOTKA/VYPLNENÝ PROFIL
Obchodík musí pôsobiť lahodiaco, príjemne, pozitívne, dôveryhodne. Nevravím, že si musíte dať do pozadia rozkvitnutú lúku, ak je Vaša tvorba zameraná skôr depresívne. Ale odporúčam zvoliť príjemnú profilovú fotku, svojej osoby, prípadne loga, pretože nakupujúci chce mať aspoň aký-taký pocit, že nakupuje od živej osoby, nie od Hello Kitty, či Macka Uška. A tiež sa chce u Vás dobre cítiť, niečo zaujímavé si prečítať. Či už o Vás alebo o Vašej tvorbe, o materiáloch, spôsobe dopravy, ako často zásielky odosielate a podobne. Nemusíte tam samozrejme uvádzať kompletný životopis aj s číslom OP a topánok, no nezaškodí kupujúcich privítať. Iný kontakt s Vami nemajú, až kým nepotvrdia objednávku. Tak sa snažte ich vo svojom obchodíku udržať čo najdlhšie, stúpajú tým Vaše šance na predaj.
VYHÝBAJTE SA : nevyplnenému či nepravdivému profilu, ukradnutým (stiahnutým) fotkám z netu.
3. ORIGINÁLNA, ŠPECIFICKÁ TVORBA
Chcete/potrebujete nájsť vlastný štýl. Niečo, čo vás charakterizuje. Niečo, vďaka čomu sa odlíšite od všetkých ostatých. Buďte originální, tvoriví a svojskí. Aby vás ľudia vedeli identifikovať a spoznať medzi tými tisíckami. Otvorte si svoju galériu, preklikajte sa všetkými vecami a nájdite si jednu, ktorá je podľa vás tá najdôležitejšia. Tá ktorá charakterizuje, udáva Váš štýl. Tá, ktorá ukazuje, čo tvoríte. Ale urobte to teraz hneď. Otvorte si svoju galérku v novom okne (nemusíte toto zatvárať) a vráťte sa k čítaniu až keď ste to spravili. Už?
Nie, nečítajte ďalej, až kým tú vec nenájdete, nebude to mať zmysel.
Máte ju? Super. A teraz si prebehnite v mysli celú svoju tvorbu, svoju galériu a hľadajte, či sú všetky veci v podobnom štýle, ako táto. Že ste rôznorodí a robíte rôzne techniky a nedá sa určiť, či sú všetky v rovnakom štýle a bla bla bla? Tak asi ten štýl jednoducho nemáte. Nie ste ničím tak špecifickí, aby si vás ostatní zapamätali. Ak je niekto Osobnosť, v živote či v tvorbe, spoznáte jeho veci na sto míľ, aj keď sa venuje desiatim rôznym technikám. VYHÝBAJTE SA : fádnosti, neidentifikovateľnému štýlu
4. KVALITNÉ FOTKY
Jeden z najdôležitejších elementov internetového predaja. Kupujúci nemá šancu vaše výrobky vidieť, ohmatať, ovoňať. Jediný vnem, cez ktorý ich vníma, je vizuálny. Na diaľku. Fotky, ktoré sem vkladáte, MUSIA byť v dobrej kvalite, aby si vedel vecičku čo najlepšie predstaviť, aby sa mu páčila, aby si ju kúpil. Áno, ja viem, že nie každý má super foťák/vie s ním pracovať/baví ho to. Lenže chcete predávať, a teda musíte tento problém vyriešiť. Stačí vám na to obyčajný párpixelový foťák, naučiť sa nastaviť ho na makro, zohnať si biely papier, jednoduchý grafický program na upravenie fotiek (nie je samozrejme podmienkou, ale pomôže) a skúšať, skúšať, skúšať a znova skúšať. Ak ste to už toľkokrát skúsili a stále to nejde, choďte na facebook, napíšte hromadnú správu všetkým priateľom a neverím že sa nenájde jeden ochotný, ktorý vás naučí, ako na to.
VYHÝBAJTE SA : neostrým, rozmazaným fotkám, šialeným pozadiam, na ktorých váš výrobok zanikne, prílišnému upravovaniu (keď si niekto kúpi zelené naušky, nechce dostať tyrkysové). A nikdy, opakujem NIKDY nepredávajte niečo iné ako je na obrázku. Ani keď máte v popise : príde vám toto, ale s menšími obmenami. Vždy majte na fotke presne to, čo predávate.
5. ZAUJÍMAVÝ NÁZOV/POPIS
Možno si poviete, že je to úplne zbytočné, že ľudia ich aj tak nečítajú, že neviete čo tam máte napísať... bla bla bla. Znova sme pri lenivosti. Ak chcem niečo spropagovať, chcem to robiť dobre. Dajte si tú námahu a vymyslite zaujímavé názvy svojim vecičkám namiesto : brošňa, naušnice a sveter. Ak k nim pripíšete, vymyslíte aj príbeh, je to pre vás ďalší bonus. Nehovoriac o tom, že by ste určite mali napísať minimálne veľkosť, rozmery, farbu (ak ju fotka mierne skresľuje), prípadne info o údržbe.
VYHÝBAJTE SA : rovnakým názvom, všeobecným menám, nevyplnenému popisu.
6.NEKOPÍRUJTE
Ani fotky, ani nápady, ani obrázky, ani grafiky, ani strihy, ani nič. Môže sa stať, že nik nepríde na to, že túto bábiku ste nevymysleli, resp. že ste túto techniku okopírovali, tento obrázok nelegálne stiahli. No ja osobne by som sa nechcela pri každom maili s notifikáciou o novom komente strachovať, či ma nevymákol niekto, kto ten strih/techniku/grafiku/obrázok spoznal a niečo jedovaté mi k nej napísal. Nestojí to za to.
VYHÝBAJTE SA : kradnutiu čohokoľvek.
7.NECHOĎTE POD CENU
Ja viem, na Slovensku je zatiaľ ťažké presadiť sa, resp. živiť sa handmade výrobou. Ale možno si za to môžeme aj sami. Sami znižujeme status kvalitných ručne robených vecí tým, že ich predávame pod cenu. Keď oceňujete vlastné výrobky, nerátajte len materiál, veď predsa ide o vašu prácu, vaše ruky, dlhé hodiny vymýšľania, niekoľko pokazených kusov, o čas, ktorý trávite vyrábaním na úkor svojej rodiny, svojho dieťaťa.... Neraz som tu videla (pre mňa) nepekný jav, kedy nový predajca išiel s cenou svojich výrobkov na úplne minimum, len preto, aby sa ľudia ulakomili a nakúpili radšej uňho ako u zabehnutého predajcu. Mne sa zdá táto cesta príliš jednoduchá, tak trochu nekalá voči ostatným. A najmä voči sebe. Ja si cením svoj čas, svoje nápady a aj svoju prácu. A nebudem preto podliezať ceny ostatných len preto, aby som mala pár predaných kusov naviac.
VYHÝBAJTE SA : príliš nízkym cenám len preto, aby ste niečo predali.
8. PROFESIONÁLNY ZÁKAZNÍCKY SERVIS
Aj keď nie ste obchodník, ktorý točí milióny, aj keď z tých pár vecí, ktoré tu predáte nenakŕmite rodinu, zákazníkova spokojnosť je prvoradá. Na to, aby ste sa niekam vypracovali, si musíte vybudovať zákaznícku základňu. Každý spokojný nakupujúci má neviemkoľko priateľov a môže/nemusí vám robiť reklamu. Dobrú a aj zlú. Veci preto posielajte len v 200 % kvalite, dobre zabalené, čo najrýchlejšie po objednaní, resp. zaplatení. Všetko, čo pre zákazníka urobíte navyše, sa ráta. Pekné balenie, pár teplých slov na kartičke, vizitka, pečiatka na obálke, čokoľvek, čo vymyslíte. Neuspokojte sa s tým, že ten človek už u vás nákupil. Snažte sa vytvoriť v ňom príjemný pocit, aby sa k vám zas a znova vrátil a nakúpil znova. Aby bol tak spokojný, že vás odporučí ďalej.
VYHÝBAJTE SA : nekvalitným výrobkom, neskorému zasielaniu, škaredému baleniu, neochote.
9. REKLAMÁCIE
Budem sa opakovať, ale kupujúci nemá šancu veci vidieť či ohmatať vopred, vidí ich len na fotke. Preto by mal mať právo do siedmich dní od nákupu vec reklamovať bez udania dôvodu. Nech to je z akýchkoľvek dôvodov. Nepáči sa mu farba (odlišná od fotky), veľkosť (neuviedli ste ju v popise), prišlo mu niečo iné ako si objednal... Na 95 % viete reklamáciám predchádzať vy sami. No niekedy sa jednoducho vecička nepáči, pošta vašu zásielku poškodí... Riaďte sa heslom : Náš zákazník, náš pán a plňte ho do bodky. Ak vám napíše správu, že je nespokojný, snažte sa to vyriešiť tak, aby spokojný bol. Či už sa dohodnete na zaslaní novej veci (poštovné hradíte vy), alebo si vyberie niečo iné z vášho obchodíku (poštovné hradíte vy), alebo vám zásielku pošle nepoškodenú a nenosenú späť (poštovné hradí on) a vy mu vrátite peniaze, dohodnite sa tak, aby bol spokojný. A nielen preto, že vám môže napísať negatívne hodnotenie.
VYHÝBAJTE SA : nevyriešeniu reklamácie v zákazníkov prospech.
10. CELKOVÁ PROPAGÁCIA ZNAČKY
Momentálne je na SAShe niekoľko geniálnych spôsobov, ako úspešne spropagovať seba, svoju značku a jednotlivé vecičky.
Píšte dobré a zaujímavé žurnály – prízvukujem DOBRÉ a ZAUJÍMAVÉ. Ja viem, že môžete pridať každých 24/48/72 hodín jeden, ale NAČO? Aby ste boli chvíľku na hlavnej stránke? Naozaj to nejde inak? Našťastie sa už nedajú písať tie skvelé akciové jednovetné skvosty, prípadne len s linkom na predchádzajúci žurnál (redakcia ďakujem). Dajte si záležať na tom, čo napíšete. A ak vám do galérky pribudne niečo nové, napíšte o tom kvalitne, ale len raz. Ak niekto číta, tak si neprečíta len posledné tri, ktoré sú na hlavnej stránke, ale prebehne aspoň poslednú stranu. Ak ja osobne vidím už tretí deň po sebe žurnál od toho istého predajcu, tretíkrát o tom istom, už do jeho galérky na 99 % nepáchnem. Pretože ma unudil a znechutil.
Nájdite si ten čas a urobte raz za čas nejakú peknú kolekciu, výklad, či trend. Nevyhovárajte sa na to, že to by ste tu museli tráviť celý deň, že to radšej pôjdete tvoriť a podobne. Presadiť sa je ťažké, no dá sa to. Musíte len chcieť. Musíte pre to niečo aj urobiť. Spropagujte raz za čas svoje vecičky, oživujte ich, vytvorte si kolekciu, čokoľvek.
VYHÝBAJTE SA : nekvalitným žurnálom, ktoré slúžia len na to, aby ste boli na prvej strane.
11. AKCIE/SÚŤAŽE
Predpokladám, že so mnou drvivá väčšina súhlasiť nebude, no KAŠLITE NA NE. Akcie typu : dnes bez poštovného, zajtra 3 vecičky za cenu jednej, druhá vec za polovicu a podobne.... naozaj neviete predávať inak? Alebo sa opýtam takto : Pomohla vám niekedy takáto akcia k výrazne lepšiemu predaju? Prezradím vám jedno tajomstvo : ak sa zákazníkovi niečo nepáči, tak si to nekúpi, ani keď mu to dáte za 5 centov. Lebo to aj tak nosiť nebude. Ak ho niečo osloví, nerobí mu problém zaplatiť aj poštovné. Aj kvôli jednej veci. Vlastná skúsenosť. Sem ľudia nechodia zjednávať ako na Miletičku. Sú tu preto, že hľadajú niečo iné, originálne, zaujímavé. Vedia, že si lacnú bižutku môžu kúpiť za pár šupov kdekoľvek, ale oni chcú nakúpiť tu. Zabudnite preto na vyššie spomínané akcie, ktoré aj tak nikam nevedú. Iné je, ak vypredávate posledné kusy z niečoho, čo už nerobíte, minuloročnú kolekciu alebo podobne. Alebo ak chcete potešiť, urobte zaujímavú súťaž. Nalákajte ich inak. Originálne. Malá poznámka : Ak vidím vyššie spomínanú akciu, prvé čo si pomyslím je : Tu sa niekomu nedarí a robí čokoľvek preto, aby predal...
VYHÝBAJTE SA : akýmkoľvek lacným akciám
12. MAKAJTE NA SEBE
zabudnite na všetky výhovorky, prečo to nejde. Robte všetko pre to, aby to išlo. Dookola skúšajte, učte sa, pracujte. Neustále. Úspech nepríde sám od seba, musíte sa k nemu dopracovať. Tak nebuďte leniví, prestaňte sa vyhovárať na čokoľvek a makajte. A ono to pôjde. Budem vám držať palce.