Na úvod
Po dvoch týždňoch sa vraciam medzi mnohé inšpirujúce SAShE žurnály s ďalším príspevkom do môjho projektu na rok 2018, ktorým je toto pravidelné "akvarelové okienko" :D Nazvala som ho Tajuplná vodomaľba, hoci na konci série už (dúfam) tajuplná nebude :)
______________
Všetky články zo série Tajuplná vodomaľba:
KAPITOLA 1 - Lazúry
KAPITOLA 2 - Základné textúry
KAPITOLA 3 - Paleta
KAPITOLA 4 - Mokré do mokrého
KAPITOLA 6 - Atramentové rybky
KAPITOLA 7 - Monstera
KAPITOLA 8 - Veľkonočný šeciál
KAPITOLA 9 - Maky
V predchádzajúcej kapitole sme sa naučili niečo o technike "mokré do mokrého", jednej z dvoch základných techník vodomaľby. V dnešnom žurnále sa dozviete, ako sa od nej odlišuje druhá základná technika, "mokré na suché". Tieto dve techniky sa vzájomne dopĺňajú, ich správnym využitím dodáte vašej maľbe akvarelom ten správny šmrnc.
Pripravila som pre vás jedno veľmi nezložité cvičenie, rýchlu maľbu listov izbovej rastliny. Sami uvidíte, aký efektný môže byť výsledok, ak sa trochu pohráte s farbami, ktoré pri cvičení použijeme. Stačí vám malý kúsok akvarelového papiera, farby a jeden štetec (ideálne prírodný vlas s pevnou špičkou).
______________
Ako skúsení vodomaliari (základy už ovládate z predchádzajúcich žurnálov) začneme pripevnením akvarelového papiera na dosku (alebo podložku) pomocou maliarskej pásky. Celú plochu papiera hojne navlhčíme vodou.
Do vlhkého podkladu začneme postupne vkladať svetlejšie farby. Ja som si vybrala kompozíciu do fialova, ktorú budem trochu obmieňať. Dominantnou farbou však ostane fialová.
Na obrázku vidíte zblízka, ako reaguje pigment po dotyku štetca na povrchu papiera. Pigment sa okamžite rozbieha do všetkých strán. Ak sa vám toto na papieri nedeje, máte ho málo navlhčený.
Postupne vkladám k základnej farbe ďalšie. Farby sa vpíjajú do seba a vytvárajú mäkké prechody - toto je podstata techniky "mokré do mokrého", ktorú už ovládame :)
Po uschnutí vzniklo jemné a stále dosť svetlé pozadie pre našu maľbu. Rozhodla som sa ho trochu prehĺbiť pridaním ešte jednej vrstvy. Navlhčím opäť celú, už usušenú plochu, čistou vodou a celý postup zopakujem.
Tentokrát vkladám do mokrého podkladu o trochu intenzívnejšie farby ako v prvej vrstve.
Po uschnutí máme pripravené pozadie technikou "mokré do mokrého".
______________
MOKRÉ NA SUCHÉ
"Mokré na suché" spočíva v nanesení mokrej farby na suchý podklad. Farba sa teda nebude rozbiehať do strán, ako pri použití mokrého podkladu. Jediný limit, ktorý farba má, je stopa, ktorú štetcom spravíme na papieri. Farba nebude cestovať ďalej, ak štetcom namaľujem list, stopa bude mokrá, no voda neutečie za hranice stopy. Tvar listu uschne s ostrým okrajom. Ide o kľúčový rozdiel medzi technikami.
Pružným štetcom s pevnou špičkou maľujeme listy. Akvarelové štetce v sebe udržia dostatočné množstvo vody, aby sme vedeli namaľovať jeden list na jedno namočenie. List musí ostať mokrý, ak chceme s farbou ďalej pracovať a vytvárať zaujímavý farebný gradient. Gradient oživí aj takýto jednoduchý námet.
Vytvorenie gradientu spočíva v práci s farbou, kým je mokrá. Do mokrých listov vkladáme postupne tmavšie alebo svetlejšie farby, základná farba (v tomto prípade fialová) sa na mokrej ploche zmieša s prídavnou farbou. Ja som použila zmes žltej a žiarivej červenej (vermillion) na zosvetlenie a modrú pre dosiahnutie tmavšieho odtieňa.
Prvé listy na pozadie som maľovala svetlejšou farbou, aby sa dali prekryť ďalšími, tmavšími listami. V akvarelovej maľbe vieme pridať farbu alebo vrstvu farby, ak by sa nám maľba zdala príliš bledá, no problematické je farbu odobrať, ak by sa nám maľba zdala príliš tmavá. Z tohoto dôvodu vždy pracujeme "zo svetla do tieňa" a nie naopak.
Na záver som namaľovala ešte jeden list cez pôvodný, svetlejší. Je vidno, že maľba na suchý podklad vždy zanechá ostrý okraj, je teda veľmi vhodná na vypracovanie detailov maľby.
- TIP - Hoci je obrázok zdanlivo skrátka fialový, farebná škála pre túto štúdiu pozostáva z piatich farieb. Sú to práve jemné rozdiely vo farbe, ktoré dávajú maľbe hĺbku. Pre vaše cvičenie si dopredu navrhnite hlavnú farbu a potom pridajte ďalšie farby, aby ste vytvorili škálu doplnkových odtieňov.
Hoci bola maľba v tomto cvičení nenáročná, po jej digitálnom spracovaní sa z nej stáva skvelý grafický podklad, ktorý sa dá výborne všestranne využiť. Hľa, môj nový obal na mobil, vankúš, deko výtlačok na stenu a pohľadnice :)
Akvarel zvládne každý, skombinujte tieto dve techniky a vytvorte si zaujímavú vizitku, záložku do knihy či nový banner pre vašu SAShE galériu.
______________
Nasleduje šiesta kapitola - Atramentové rybky, už vo štvrtok, 22.2.2018 ♥
Autorka článku - Jana Lepejová (Jane-Beata), výtvarníčka a lektorka workshopov AKVARELA