Domov » Žurnál+ » Autor: Martina Mareková

Žurnál+

Všetko SLOW - pomalá móda

Martina M. » Osobné Blogy / 2019-01-17 08:31:22 /  1 komentár / 17 lajkov

Predpokladám, že všetci už ku dnešnému dňu postrehli výrazy ako slow living, slow cooking či slow fashion. Všetko sa zrazu stáva SLOW. SLOW znamená POMALY. Je to čistá reakcia na to FAST, na to, čomu sme podľahli, čo nás zožiera. Fast life ako taký je životný štýl, kde sa rýchlo jazdí, zarába, rýchlo nakupuje aj predáva. Niekedy akoby už zajtra ani slnko vyjsť nemalo. 

(Vizuál k tomuto článku sú fotky zo začiatkov mojej značky, keď asi nič na svete nebolo pomalšie, ako produkcia môjho oblečenia - v kuchyni na stole. Modelkou som ja, fotografom môj manžel, rozpočet na profesionálov nebol. Ale spomína sa na to veľmi dobre :)

 



Z tohto kotlíka SLOW všetkého by som sa rada dnes chcela venovať pojmu slow fashion. Je to niečo, pod čo spadá aj moja tvorba, aj keď som to zo začiatku netušila. Nezakladala som slow fashion značku, len som robila to, čo ma bavilo, a spôsobom, ktorý mi prišiel najpraktickejším. Časom mi okolie pridelilo túto nálepku a tak sa teda ňou i prezentujem. Slow fashion, teda pomalá móda.

 



Čo je to pomalá móda? Na to, aby sme si vysvetlili pomalú módu, musíme začať tou rýchlou. Áno, v angličtine to je fast fashion.

Fast fashion vznikla vďaka priemyselnej revolúcii a našej schopnosti vyrábať veci na linkách, rýchlo, precízne, cost and time effective - teda časovo i cenovo efektívne. Fantastický model, ktorý sme mali kedysi aj tu u nás doma na Slovensku. S rozvojom technológií a príchodom internetu sa tento model stal ekonomickejším práve vďaka tomu, že sa presťahoval do tzv. rozvojových krajín. A áno, tento model by bol dobrý, ak by fungoval, ako by fungovať mal. Teda tak, že my tu vo vyspelých krajinách budeme mať viac oblečenia za nižšie ceny, pričom sa nakopne ekonomika v rozvojových krajinách. A všetko by aj bolo, ak by nenastúpili dva silné faktory. Po prvé, naša chamtivosť po lacnom, po tom mať nielen veľa, ale ešte viac ako veľa - aj za cenu zruinovania života niekoho iného. A po druhé, chamtivosť jednotlivcov stojacich za módnymi značkami, či už sú to majitelia alebo vlastníci podielov. Teda tí, ktorí priamo profitujú z predaja konkrétneho tovaru.

 


A čo je to teda tá pomalá móda?

Pomalá móda nie je žiaden nový vynález, ani hnutie, ani najnovší trend. Je to smerovanie, tendencia vyrábať odevy istým spôsobom - tak, ako sa vyrábali kedysi, pred príchodom fast fashion, to, čo zvykla byť norma. Fast fashion prišla ako dôsledok vývoja technológií, a pomalá móda je vlastne to, čo nespadá pod fast fashion. Vyznáva princípy pomalosti, je čistá a dobrá. Simple as that. Šitie ľanovej košele či vyšívanie kroja, bola to pomalá móda? Bola pomalá móda, keď si moja mama dávala v 80-tych rokoch šiť krajčírovi? Alebo keď moja babka niečo ušila na jej šlapacej Singerke? Áno, bola. Len sa to tak nenazývalo, bolo to niečo prirodzené, tak, ako sa ani normálne jedlo nevolalo slow food, bolo to proste jedlo naše každodenné. Tak bolo aj oblečenie. Prezentovalo istý status, malo hlavne praktické využitie a vyrábalo sa (v porovnaní s výrobnou linkou) pomaly. To, že dnes používame pojem pomalá móda, je len preto, aby sme rozlíšili medzi tým, čo je v reťazcoch a tým, čo je vyrobené pomaly a eticky. Pomalá móda nebojuje proti rýchlej (tak ako normálnym varením nebojujeme proti fast foodu) - bola tu totiž už dávno predtým, ako vznikla rýchla móda. Je jednoducho jej protikladom a tou lepšou alternatívou.

 



Okolo pomalej módy netreba veľa filozofovania. Je to jednoducho oblečenie, ktoré sa vyrába so základnými princípmi etickosti a udržateľnosti. Teda kvalitné oblečenie, ktoré je vyrobené spôsobmi, ktoré by mali byť normálnou praxou, ničím výnimočným. Pojem pomalá móda by ani nemal existovať, tak ako by sme nemali mať ani voľnovýbehové vajíčka či organickú zeleninu. Mali by to byť len vajíčka a zelenina, a mala by to byť len jednoducho móda. V ideálnom svete.

Dobrou správou je, že tento návrat k pomalosti, normálnosti a zdravému sedliackemu rozumu už nastal a stal sa trendom - čo je v tomto prípade pozitívne. Do istej miery tu slow pomalá móda vždy bola, i keď na istý čas len okrajovo. Teraz, po tom, ako sa prevalilo, ako nás v podstate fast fashion ničí, znova sme sa obrátili na staré dobré techniky a z toho, čo by malo byť samozrejmosťou, sa stal vo veľa prípadoch aj marketingový ťah. Takže ak si naozaj chcete overiť, či je niečo pomalá móda a nielen oblb, ktorým vám chcú niečo predať, pokojne konkrétnej značke napíšte, nech vám ukážu svoje dielne, štúdiá, zamestnancov, procesy výroby. Cez sociálne siete nie je pre nich nič ľahšie. Ale dajte slow fashion značkám trochu času, kým odpíšu. Sme predsa len tak trochu slow.

 

Komentáre

babkarstvo Ako by ste mi z duse hovorili. Velmi pekne napisane, Jasne vysvetlene , zrozumitelne pre vsetkych.

Dufam, ze clanok pojde na prvu stranu, a fanuskovia toho pomaleho sa budu pridavat!

Ja som jednoznacne za...a je to aj o zdravom rozume. Ved nie len pracou je clovek zivy. A k spokojnosti a dobremu pocitu potrebujeme celkom ine.

2019-01-17 09:27:161x

Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

P
bartinki
bartinki
14 predaných ks, 4 hodnotenia

Bartinki je slow fashion značka produkujúca originálne dizajny v limitovaných kolekciách alebo ako unikátne kúsky. Šijeme tiež na zakázku, ale aj ponúkame kurzy šitia. Naša dizajnérka Martina Mareková Kuipers prednáša o etickej móde.

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »

TOP Žurnál Mesiac

Najlepšie žurnály mesiaca

Viac »
Kompletná hitparáda žurnálov »