Myslím, že akvarel je naozaj ťažká technika. Faktor náhody je veľmi vysoký a obsiahnuť všetky výrazy tak, aby sa udiali nie náhodou, je beh na dlhú trať. V konečnom dôsledku aj tak vyhrá voda a rozhodovať sa, či budem držať zámer, alebo ponechám žiť šťastnú náhodu, je trochu až neľudská voľba. Na akvarele ma baví rušenie poriadku. S najlepšou technikou a skúsenosťami si voda často aj tak urobí svoje.
Čo maliar, to prístup. Myslím, že je fér ukázať, ako maľujem akvarelom veci, ktoré môžete vidieť v galérii.
Kresba:
Jemné až vlasové linky tvrdou ceruzou, ideálne akvarelovou. Pri maľbe sa dajú rozpustiť.
Môžeme podľa potreby pregumovať. Na gumované miesta môže voda inak chytať a podľa kvality papiera môže guma pokaziť viac ako pomôcť. Preto odporúčam negumovať, radšej rozmýšľať a skicovať si dopredu.
Mäkká ceruza:
Tu prichádza moment, kedy si zakreslíme, vhodne zvolíme detail, ktorý nám maľbu ukotví. Opäť dobrý plán a myslenie dopredu ušetrí kopec starostí a retuš. Zniem ako starý človek, samé poučovanie, ale skúsenosti sa na mne podpísali. Alebo som starý...
Tu kreslíme veci, čo pôjdu do pozadia, budú prekryté farbou, teda žiadny strach. Ak niekde bude tieň, ľahká šrafúrka sa zmieša s farbou (ak máte akvarelové ceruzky). Môžeme ísť aj do farby, ak je treba. Rôzni výrobcovia ponúkajú akvarelové ceruzky mazateľné vodou.
Prvá voda:
Tu si beriem štetec neviem z čoho (asi soboľ). Nedopátral som sa, ale je japonský a chlpy sú tuhšie, zároveň však tvárne. Dobre ho namočím a prešúcham linky po F ceruzke poriadne a 8B ceruzke primažem, kde treba.
Výsledkom môže byť aj trochu machuľa, ale bez paniky poprosím. Kým je papier mokrý, rovnakým štetcom naberiem farbu, a ľahučko pritláčam k papieru tak, aby si sám bral a vytváram machuľky.
Machuľky:
Tu ide do tuhého a odvážnemu šťastie praje. To, ako sa mi podarí zvládnuť machuľky, určí osud maľby. V tejto fáze je maľba technikou mokré do mokrého. Dá sa do nej aj kresliť tušom. Linka sa rozpije a zatlačí dozadu. Hlavné je vodu držať v hraniciach, ktoré sme si nakreslili, alebo ich intuitívne uvideli. Tvar štetca je veľmi dôležitý. Ak je štetec naozajstný a nie hračkársky, dajú sa s ním robiť divy. Vieme ho sploštiť, prekrútiť, rozložiť na podštetčeky, urobiť z neho niečo strapaté a podobne, to je asi na osobitný žurnál.
Potopa:
Vezmem väčší kaligrafický štetec, asi kuna, a vymývam. Tam, kde chcem svetlo, alebo efekt tenkej linky, tam vodu odoberám suchým štetcom, alebo dobre zmáčaným vymyjem. Táto práca narobí riadne kaluže. Tam, kde ju chcem, nechám, kde nechcem, vysuším. Tu sa dejú zázraky akvarelu a nik nevie, ako to dopadne. Miestami mi to pripomína námornú bitku. V tomto okamihu zistíte, čo je kvalitný papier. Lacné papiere tu žmolkavejú a krútia sa. Dobrý papier osprchujem a nič mu to nesmie spraviť. Ak ste si všimli nemám papier prilepený, lebo je tuhý a nezvlní sa do tvaru víťazného oblúka. Frajerina, čo... Maľujem malú časť a väčšina plochy ostáva suchá, preto nie je treba ani len zaťažiť. Aj plechový papier 330g sa zvlní, keď je premočený celý, ale menej a elegantne.
Podfáza efektov:
S akvarelom sa dá baviť napríklad aj soľou. Posolíte mokré časti, soľ stiahne vodu do seba a okolo zrniečok vytvorí silnejšiu farbu a teda nejaký efekt.
Schnutie:
Pri schnutí je nuda. Väčšinou začnem iný obrázok s podobnými farbami a priebežne korigujem proces dopĺňaním a uberaním vody, soli a farby podľa potreby a žiadaného efektu.
Zastaviť, stáť! Šup na detaily:
Utnúť sa a nenechať sa zmámiť vábivým volaním sirén - média - je ťažké. Často dôjde k preťaženiu obrazu. Nie je od veci sa spoznať a zistiť, čo na mňa funguje, kedy tomu už mám dať pokoj. Osobne na mňa funguje časový limit a robiť viac vecí súčasne. Alebo niekto, kto má oči a je ochotný sa pozrieť a zastaviť ma.
Dobré odpútanie sa je aj detailovanie na suchých, alebo vlhkých miestach podľa potreby.
Tenkými fixkami, malým kaligrafickým štetcom a ceruzkami dorobíme detaily. Dosť kritická fáza. Ale za ten čas obrázok dobre preschne a môžeme sa ešte vrátiť. Keby čosi. Po dokreslení detailov sa už k maľbe nevraciam, maximálne retuš. Po dokonalom uschnutí zhodím soľ čistým štetcom. Pozor môže sa mazať.
Hotovo:
O akvarele sa dá písať veľa, o štetcoch a technikách, farbách a kvalite farieb, efektoch, experimentoch, kombináciách s inými farbami...
Tu som uviedol len konkrétne použité časti problematiky. Možno inokedy.