Domov » Žurnál+ » Autor: Emília Rigdová

Žurnál+

Rozdiel medzi prirodzeným talentom a bežným smrteľníkom

Emília R. » Blogy / 2014-02-23 20:31:54 /  46 komentárov / 220 lajkov / 4910x zobrazený

""Ja to neviem!" či "Nikdy nepochopím, ako to môžeš tak pekne nakresliť." alebo najhoršie zo všetkých "Ale ty si predsa prirodzený talent!" Stretávam sa s tým stále. Tento žurnál nie je pre drsných fajnšmekrov, ktorí maľujú od rána do večera, ale nevylučujem, že sa Vám budú niektoré nápady páčiť tiež. Tento žurnál je pre všetkých tých, ktorí by chceli kresliť/maľovať/čmárať... a to bez ohľadu na to, či im to ide alebo nie, či sa narodili v Nižnej Boci alebo vo Florencii a čo sa veku týka, je vhodný pre začiatočníkov 10 aj 50 ročných. Vyskytne sa v ňom trocha psychológie, mojich postrehov aj múdrych rád odpozorovaných od iných múdrych hláv.

Výtvarná výchova na základnej škole, koniec lásky

Zadaním je pravdepodobne "Moja mamička" alebo "Požiarnici očami detí" alebo ešte komplikovanejšia a nenakresliteľnejšia téma. Okrem toho, že ste sa hanbili ako pes a možno dokonca dostali zlú známku, vačšina navyše zanevrela na kreslenie s dospeláckym zdôvodnením "Ja to neviem a nikdy nebudem vedieť!" To je však obrovská škoda. Väčšina ľudí v mojom okolí zostala (čo sa kreslenia týka) na úrovni cca 6 ročného dieťaťa. Na to, aby sme zistili, kde nastal problém, musíme sa vrátiť trochu ďalej.

 

Predškolský vek, prvé a posledné kontakty s čmáraním bez pravidiel

Malinké deti majú kopec problémov so zisťovaním, prečo mám mokrú plienku, kto mi dáva jesť a buďme ešte konkrétnejší, pretože nám to príde už ako samozrejmosť - ako používať svaly, ako používať oči, uši... Niet teda prekvapenia, že nemajú na to, aby vymaľovali fresky Sixtínskej kaplnky. Im to ale vôbec nevadí. Časom už predsalen začnú vidieť rovnako dobre (ak nie lepšie) ako my dospelí, začnú byť schopné držať predmety ako pastelka, hrachová kaša a vlasy nepozornej obete, a čo je najobdivuhodnejšie, začnú sa neuveriteľne zaujímať o svet a tešiť z každej novej veci, ktorú sa naučia. 

Deti zo začiatku čmárajú, tešia sa z toho, že to funguje a farebné pastelky zanechávajú farebné stopy. Sú tvorivé, hľadajú si vlastné cesty na zobrazenie dôležitých vecí (človek má vlasy, úsmev a 5 prstov na každej ruke, to treba v každej kresbe zdôrazniť) a so svojimi veľdielami sú nadmieru spokojné. Rodičia, ktorí nie sú z ich výsledkov až tak nadšení (či už preto, lebo sa im nepáčia farebné čiary na stene, alebo preto, že pre nich veľhad, ktorý zjedol slona vyzerá ako obyčajný klobúk) im buď nakecajú, že nevedia kresliť alebo "pomôžu" podľa obrazu vlastného. 

 

MÚDRA RADA Č. 1: Nikdy nehovorte, že niečo nikdy nebudete vedieť a prosím, NIKDY nepovedzte svojim deťom, že niečo nikdy nebudú vedieť!!!

          

 

Rodičovské rady, symboly a budovanie hraníc kreativity

Oni to myslia dobre a nechceli Vám pokaziť kariéru umelca! Naučili Vás kresliť slniečko (slniečko je cca kružnica s úsmevom, očami, nosom a paličkami namiesto slnečných lúčov). Ale... videli ste niekedy skutočné slniečko? Nemá úsmev!!! Šokovaní? Ja som bola tiež, keď som si to všimla.

Problém je v tom, že nás naučili kresliť všeobecne zaužívaný symbol. Ľahko sa nakreslí, ľahko sa rozozná a tak nám môžu rodičia popri dôležitom sledovaní televízie povedať niečo ako: "Jéééj, to je ale krásne slniečko!" a nestratiť žiadny zbytočný čas. Takéto vety sú veľmi uspokojujúce a na svojich dielach už ďalej nemá zmysel hľadať nedostatky. Tým vzniká hranica, za ktorú sa posunie len málo odvážnych kreatívcov.

Symbolom samotným však krivdiť nechcem, sú užitočné a často pochopiteľné aj pre úplných cudzincov, vytvárajú sa jednoducho a veľmi nám uľahčujú život, nie je to ale realistické zobrazenie skutočnosti a práve po tom veľa ľudí túži. 

 

Rozdiel medzi prirodzeným talentom a bežným smrteľníkom

Tu skončil vývoj väčšiny ľudí, polemika na tému "prečo?" nie je cieľom tohoto žurnálu. Naučili sme sa teda kresliť symboly a veci, ktoré si myslíme, že vidíme. Príkladom je kreslenie domčeka. Naučili sme sa, že domček sa kreslí ako obdĺžniček s trojuholníčkom na vrchu a komínom, z ktorého ide špirálovo sa vinúci dym. Šikovnejšie, alebo možno len menej zaškatuľkované deti si všimnú, že má aj bočné steny a snažia sa ich nakresliť ako ďalšie obdĺžiky. Kvôli zakriveniu nášho oka a spôsobu, akým sa naň premieta obraz, však nevidíme obdĺžniky ako obdĺžniky. Túto veľmi vážnu vec poriadne pochopili až niekedy v období renesancie (aj keď snahy vidno už u niekoľkých gotických prác a netreba zabúdať na antických Grékov, ktorí niektoré chrámy stavali schválne krivé tak, aby posilnili alebo potlačili nedokonalosti ľudského vnímania). Naše skutočné vnímanie sveta môžeme nazvať perspektívnym.

Náš svet a hlavne ľudské výtvory sú hrozne hranaté, pravouhlé... Je ťažké uvedomiť si, že ich vidíme úplne inak. Jediný rozdiel, medzi prirodzeným talentom a obyčajným smrteľníkom je, že si to buď uvedomil sám, alebo mu to nejaká milá duša vysvetlila tak, ako sa patrí.

          

MÚDRA RADA Č. 2: Nekresli to, čo si myslíš, že vidíš, kresli to, čo vidíš naozaj!

 

Klame ma zrak! Ako okobátiť samého seba?!

Teória je to pekná, ale ako mám kresliť, čo vidím, keď si tým už vôbec nie som istá? Tu sa konečne dostávam k praktickým radám. Okabátiť iných je hračka. Oklamať samého seba, tomu sa hovorí výzva! Veľmi podrobne a zaujímavo o tom a mnohých ďalších veciach píše jedna pani autorka v knihe s názvom "Drawing on the right side of the brain". 

Celá finta je iba v tom, že predmety, ktoré ste zvyknutí zjednodušovať, upravíte tak, aby ich mozog nebol tak ľahko schopný pretvárať na symboly. 

 

OTOČENIE PREDLOHY

Potrebvali ste už niekedy napísať text hore nohami? Je to pár čiar a človek si aj tak nikdy nie je istý, ako to urobiť. Je to preto, lebo sme naučení písmená písať dole nohami a nie inak. To môžeme poľahky využiť pri kreslení. Ak som sa niekedy naučila kresliť tvár guľatú, budem sa snažiť nakresliť tak každú tvár. Keď si ale obrátim fotku naopak, mozog v nej trochu tažšie rozoznáva tvár a všíma si rôzne línie vlasov, ktoré ju ohraničujú a podobne. Začnete svoju pozornosť upriamovať na úplne iné veci.

Najjednoduchsí spôsob okabátenia svojho mozgu je teda otočiť si predlohu hore nohami (o 90° funguje rovnako dobre). Samozrejme to neplatí, ak sa snažíte kresliť skutočnú osobu sediacu pred Vami. Pokiaľ ale skúšate kresliť podľa fotky, bude to brnkačka. 

          

 

MRIEŽKA, MERANIE CERUZKOU

Postavička v čiernej baretke, plášti, škúliaca na ceruzku v natiahnutej ruke... to je predstava o typickom maliarovi. Pre tých, ktorí by to nevedeli, okrem kreslenia ju používa na meranie. Dvakrát meraj a raz kresli je veľmi dobré heslo pre začiatočníkov, ktorí nemajú vôbec vytrénované oko. V skutočnosti ide iba o to, že si ceruzkou porovnávate jednotlivé vzdalenosti na predlohe (šírka hlavy je cca 1/3 ceruzky, výška cca 2/5...). Čím viac vecí navzájom porovnáte, tým presnejší bude výsledok. Keď vezmete do ruky ceruzky dve, dokážete si odmerať aj uhol niektorých línií oproti horizontále a pod. Nepresnosti však vznikajú veľmi jednoducho. Posuniete sa oproti pôvodnému miestu, meriate s pokrčenou rukou a tak sa Vám raz zdá, že ste namerali 1/2 a raz 3/4 ceruzky,... pri tejto metóde si treba naozaj dávať pozor na zbytočné chyby. 

Jednoduchšou voľbou je kreslenie pomocou mriežky. Výhodou je okrem iného veľmi ľahké zväčšovanie alebo zmenšovanie obrázka (stačí si iba na predlohu a na papier narysovať mriežku s rôzne veľkými štvorčekmi). Dá sa však použiť iba na kreslenie podľa 2D podkladov a veľmi málo si takto precvičujete svoje zmysly. Princíp je jednoduchý - na podklad aj papier, na ktorý idete kresliť si narysujete mriežku podľa vlastného uváženia. Odporúčam však, aby bola štvorčeková, nie obdĺžničková a aby v miestach s komplikovanejšími detailami bola hustejšia. Ja si napríklad rozdeľujem portréty štvorčekmi 2x2cm a tie, v ktorých sú oči alebo ústa rozdelím ešte na polovice. Keď máte na oboch rovnakú (prípadne zväčšenú alebo zmenšenú mriežku), môžte začať prekresľovať. Vždy sa pozriete na jeden štvorček predlohy a pokúsite sa ho prekresliť do jemu zodpovedajúceho štvorčeka na papieri. Takto si prácu na veľkom a komplikovanom obrázku rozmeníte na drobné a pôjde Vám to oveľa lepšie. 

          

 

KRESLENIE POZADIA, POUŽITIE RÁMČEKA

Ďalší spôsob je presvedčiť samého seba, že nekreslím priestorový (3D), ale plošný (2D) objekt. Ľahšie sa to povie, ako urobí. Mozog je zvyknutý na priestorové videnie a dobre vie, že sa ho snažíme obabrať. 

Jednoduchým spôsobom je použiť rámček vystrihnutý z tvrdého papiera a "ohraničiť" si predlohu. Hľadíte cez otvor až kým nenájdete požadovaný výsek (napríklad krajiny). Potom stačí zabezpečiť, aby ste sa Vy ani rámček nehýbali a kresliť. Tak si budete istejší v tom, odkiaľ pokiaľ treba objekty vnímať a kde sa vám asi pretnú myslené obrysy jednotlivých vecí s okrajmi papiera. Navyše si krajinu ľahšie predstavíte ako skupinu plôch, oveľa ťažšie sa stratíte alebo to prepísknete s veľkostami jednotlivých častí a jednoduchšie sa Vám podarí vytvoriť si vhodnú kompozíciu (rozmiestnenie na formáte). 

Tak ako nám rámček pomôže vytýčiť okraje výslednej kresby, môžme si pomôcť aj použitím samotnej predlohy. Ak nechcem, aby sa môj mozog sústredil na to, že kreslím tvár, donútim ho kresliť všetko možné, len nie tvár! vzniknú mi tak ohraničujúce okraje, do ktorých budem tvár vkresľovať oveľa jednoduchšie. Túto metódu používam veľmi často sama, napriek tomu, že som "prirodzený talent" a kreslím už roky. 

          

 

TRÉNING, TRPEZLIVOST

Predposledná vec, ktorá Vám s najvyššou pravdepodobnosťou chýba ku kvalitnej kresbe je tréning. Nie je ľudskej činnosti, v ktorej by neboli lepší tí, čo pravidelne trénujú. Nemusí to byť kreslenie niečoho konkrétneho, dokonca to nemusí byť ani kreslenie. Kráčajte po svete s otvorenými očami dieťaťa, vnímajte okolie, zaujímajte sa a všímajte si detaily, proporcie, spôsoby akými sa veci vlnia, lámu, spájajú... bez toho, aby ste poriadne videli svet, nebudete ho vediet ani nakresliť. 

Tou poslednou vecou je trpezlivosť. Na všetko kreslenie si treba nájsť čas a pokoj, sústrediť sa a hlavne robiť to s radosťou! Bez radosti by to nemalo žiadny zmysel. 

 

 MOTIVAČNÁ MÚDRA RADA NA ZÁVER: Každý vie kresliť! 

Po celom svete je kopa zvierat, ktoré sa naučili maľovať, prečo by ste to nemali zvládnuť tiež?

 

Komentáre

johanka12 super zurnalik..velke DAKUJEM :-)

2014-02-23 20:56:342x

ardeas Výborný žurnál :) vtipne a pekne vystihnuté, ďakujem.

* tú knihu som kupovala pre kamarátku na Vianoce, takže môžem tiež odporučiť.

2014-02-23 21:17:342x

pletana Motivačná rada na záver asi neplatí...ja som začala pri slniečku a obláčikoch v prvej triede a dodnes som zostala len pri tom a v rovnakej kvalite..........:))

2014-02-23 21:26:132x

MiraKarelova Super žurnál:) otočenie predlohy som ešte neskúšala...ale som zvedavá:)

2014-02-23 21:34:24

MakaArt Super!

2014-02-23 21:36:05

peegee Ďakujem za krásne komentáre :)

PS (pletana): To je mi hrozne ľúto, ale môžme sa porozprávať v osobných správach, snáď s tým niečo vymyslíme ;-) Rada pomôžem.

2014-02-23 21:39:07

deniklokyho tá múdra rada je skvela a žurnál je prodte dokonal

2014-02-23 21:54:53

MiraKarelova Pletana, možno si pri tom zostala iba preto, že si tomu uverila. Držím palce

2014-02-23 21:59:28

details človek bez problémov, aj keď nerád uverí vlastnej nedokonalosti, ak má v školskom zariadení motivujúcu pani učiteľku, ktorá vám za celý školský rok nedá ani jeden raz výkres na výstavku, lebo ste "pomalý, lenivý, a príliš sa babrete s detailami". synovi sa kreslenie zhnusilo už v materskej škole práve týmto spôsobom. zato keď na ZŠ prišiel americký lektor s výtvarným vzdelaním a zaviedol výtvarný krúžok, naučil deti rôzne techniky a zakaždým im predstavil nejakého nového autora, aj deti bez nadania zrazu maľujú s radosťou a oduševnením... na prístupe toho, kto má motivovať veľmi záleží.

2014-02-23 22:24:2815x

pletana Slnjecko ja som ešte mala pokusy o repete pri dcére a jej výkonoch,ale chúďa jej výtvor bol sakra podobný mojim a ja som sa naozaj ani o chlp nezlešila.......pravdou je že ani pokusy o zlepšenie neboli,lebo každý je na niečo iné a kreslenie nie je moja parketa.......ďalší pokus asi urobím až keď budem mať nejaké vnúča....:))

2014-02-23 22:31:05

peegee pre details: súhlasím, venujem sa popularizácii matematiky a fyziky medzi základoškolákmi, takže viem aké tažké je motivovať. Školský systém je v dnešnej dobe zvláštny a neplatí to len pre Slovensko. Nezostáva nám nič iné iba sa snažiť to po malých troškách zmeniť.

2014-02-23 22:36:57

details peegee, len motivujte a nestrácajte nádej. možno nie všetky deti, ale nejaké sa iste radi nechajú strhnúť a viesť, ak je čím. ak si raz získate ich priazeň a zistia, že nehráte proti nim ale spolu s nimi rovnakú hru, musí to byť radostné ovzdušie. školský systém v dnešnej podobe je hrozný a do škôl prichádzajú deti, ktorých rodičia často nemajú čas ukázať im obyčajný život a sú zahltené výdobytkami informačnej doby, prebytkom ľahko dostupných informácií. čakajú potom, že všetko má byť ľahko dostupné, myslenie v súvislostiach pre ne nie je koníčkom. wikipedia ozrejmí všetky nejasnosti, načo čítať pramennú literatúru. písomný prejav zreviduje počítač, druhú mocninu vyráta každý výkonnejší mobil... veľa zdaru a entuziazmu!

2014-02-23 22:58:402x

To-Annia ejhá, nejako sa to tu zvrháva.

2014-02-23 23:04:23

details ?

2014-02-23 23:07:11

drotar.mlich Mudrych rad nie je nikdy dost.Velka vdaka za clanocek.

2014-02-24 07:22:42

Sonusa článok nemá chybu!

mňa neskutočne vytáčajú tie škôlkarske obrázky, minule kreslili domčeky, všetky boli ako cez kopirák, rovnako veľké, rovnaké strechy, rovnaké okná, rovnaké farby...som myslela, že ma rozhodí...

a potom veďte doma dieťa ku kreativite...keĎ pani učiteľka povedala, že to má byť tak a tak...

2014-02-24 09:13:55

preRadost no výtvarná výchova v školách dosť často odradí od akéhokoľvek pokusu pracovať na sebe :(

ale článok je super :)

2014-02-24 10:26:21

vladka1010 veľmi dobrý článok a postrehy, rady určite vyskúšam :-)

2014-02-24 12:53:51

rasinn toto je výborný článok a ten odkaz na Malého princa na začiatku veľmi potešil :-)))

2014-02-24 13:02:53

peegee Nevychádzam z údivu, koľkým ľuďom sa článok páčil. :D Ďakujem ešte raz veľmi pekne a myslím, že budem písať ďalej hneď ako to bude možné. :-) Držím palce kresličom a budem rada, ak mi svoje výtvory pošlete... rada by som videla, ako Vám to ide a určite si nájdem čas na nejakú konštruktívnu kritiku a rady na vylepšenie.

2014-02-24 13:03:381x

Judylicious konečne dobrý žurnál:) v poslednej dobe ma chytil chtíč kreslenia, najradšej by som si kúpila stojan, plátna, štetce a farby a len tak by som si kreslila, aj keď neviem čo :) tak mám teraz malú motiváciu, keď už nie stojan a plátno kúpim si aspoň skicár :)

2014-02-24 13:18:28

juliana1 Velmi dobry clanok.... nielen pre dobre rady ohladom kreslenia, ale pre literarny talent, ktory sa tu odzazu zaskvel. Vyborne sa to citalo..... mozno trosku pridlhe (pre mna)..... velmi rada si precitam aj dalsie pokracovanie.

2014-02-24 13:20:00

SaveArt krásny žurnál

2014-02-24 14:12:29

SkusimTo úžasné, krásne a zaujímavo si to podala.....:D

2014-02-24 16:15:11

HenrietaMocova krásny žurnál, skvelé kresbičky, vďaka :-) Môjmu synovi znechutili kreslenie, lebo kreslil všetko jednou farbou (bolo mu jedno akou ale pani uč. nie) až vysvitlo, že je farboslepí..... No čo už :-)

2014-02-24 17:57:50

Inush super žurnál. Ja často potrebujem kresliť podľa predlohy ale vôbec mi to nejde vždy je z toho niečo úplne iné ako som pôvodne chcela ale nevzdávam sa zatiaľ

2014-02-24 19:21:24

artbodka presne tento problém mám s mladšou dcérkou - pozerá na moje výkresy a hovorí "ja to tak nikdy nebudem vedieť nakresliť!!!" Silou mocou sa snaží nakresliť to isté a keď sa jej to nepodarí rovnako dobre, je naštvaná a demotivovaná. Stále jej pritom hovorím, že nemusí robiť veci tak ako ja a nech si ide vlastnou cestou. Ale v poslednej dobe je to trochu lepšie, nalákala som ju na rôzne výtvarné techniky - maľovanie špachtľou a práca so štruktúrovacou hmotou - skúša a tvorí :-). chodila do alternatívnej (waldorfskej) škôlky, kde deti "nekazia" , čo sa týka kreativity a kreslenia. Deti majú možnosť voľne pracovať s materiálmi, žiadne nalinkované témy a obrázky. Len v škole to začalo - a začala tým aj jej frustrácia.

2014-02-24 20:11:48

MoPe Veľmi dobrý a poučný článok :-)

2014-02-24 21:50:47

Isilme Úžasný žurnál. Naozaj skvelo a pritom jednoducho vysvetlené. :)

2014-02-24 22:54:00

nymfa nieje podstatne na akej urovni je človek schopny kreslit ale či mu to prinaša radost :)

2014-02-24 23:07:151x

FeltroModa Celý život som túžila vedieť kresliť. Ale moje kresby portrétov boli podobné smajlíkom. Až ma "náhoda" priviedla na kurz kreslenia pravou hemisférou. Presne sme tam klamali mozog, tak ako popisuješ. Po dvoch dňoch sme všetci odišli domov s úžasnými portrétmi. Nakreslila som ich ešte niekoľko. Sú fakt skvelé! Odvtedy si verím , že všetko, na čo si len pomyslím,dokážem. A pomaly si plním sny.........Skvelý žurnál, ďakujem:)

2014-02-24 23:08:462x

Eluvian Tiež už kreslím dlhšie a keď ma druhý pochváli a povie, že on tak nikdy nebude vedieť kresliť, tak mu poviem, že to nie je pravda. Podľa mňa je kreslenie nie o talente (aj keď aj ten zaváži), ale o trpezlivosti a sústredení sa na detaily. Nechcieť nakresliť super portrét za pol hodinu, ale vyhradiť si na to niekoľko hodín. Nevzdať sa a zobrať si gumu, človek potom sám príde na chyby a nabudúce ich už neurobí.

2014-02-25 11:36:303x

FijA milý žurnálik.)

2014-02-25 16:39:56

danke Mne trochu vadí, že výtvarná výchova je v škole taká okrajová vec a dostáva tak málo priestoru. Deti sa tiež nič neučia o veľkých maliaroch, zato básničky od priemerných autorov naspamäť na počkanie. Aj ja sama vidím, že som oveľa spokojnejšia, keď si vo voľnom čase čítajú ako keď si "len" kreslia. Bohužiaľ je na prvom mieste literatúra, a potom ďaleko ďaleko nič...

Dobrý článok.

2014-02-27 10:19:46

Cecil super žurnálik! Aj mne pomohol v istých veciach. Vyskúšam tie štvorčeky ... :))

2014-02-27 20:22:441x

ByMe Moja staršia dcéra je prváčka a má veľmi rada výtvarnú. Najväčšiu radosť z tvorby má však na výtvarnom krúžku, ktorý navštevuje od minulého roka. Chodí do krúžku k výtvarníčke Oksane Lukomskej a kto videl Oksanu musí milovať tvoriť :) Ona už síce dávno nie je dieťa, ale keď je medzi deťmi, vidíte jednu z nich. To jej nadšenie a radosť, ktorá z nej žiari je absolútne strhujúca. Moju dcéru naučila veľa.

Oksana má malilinkú časť svojej tvorby aj tu na sashe (robí toho oveľa viac a nielen pre deti):

http://www.sashe.sk/O.LUKOM

2014-02-28 20:20:591x

ByMe Ešte som chcela napísať, úžasná akcia zameraná na deti býva každý júl v Koniarekovej galérii v Trnave. Robia tvorivé dielne a sú naozaj super. Pamätám si, že my sme na výtvarnej tiež prskali farby na papier :) Mne však vtedy nikto nepovedal, že táto technika je dripping a pochádza od Jacksona Pollocka :) Moje dieťa to vie od svojich piatich rokoch vďaka aktivitám tejto galérie. Robia to pod holým nebom v krásnej záhrade a ak máte aj menšie deti, zoberiete deku a urobíte si piknik, zatiaľ čo staršie tvoria.

2014-02-28 20:29:022x

Mery-Jane krásny žurnál! ja milujem kreslenie a maľovanie a presne som sa napočúvala hlášok typu - aach ako to dokážes? to je nemožné čo ty a jak ty dokážes maľovať...atď. samozrejme ma to teší , že sa moje obrázky páčia...

Moja dcérka na moju radosť taktiež veľmi rada a veľmi krásne kreslí... ale minule sme tak nejak spomínali čo bolo keď bola menšia a chodila ešte do škôlky a mňa úplne odrovnalo, keď mi hovorila ako v škôlke kreslili a že mali nejaký domček maľovať a učiteľky ich opravovali keď niekto dal strechu inej farby ako im ony kázali!? a že to im viac krát robili keď si len tak kreslili ich stále opravovali s tým, že " toto nie je správne!" a museli aj farby používať také aké sa im zdali správne...ako ja sa maľovaniu venujem asi od kedy som vládala chytiť ceruzku do ruky vyštudovala som školu s umeleckým zameraním a taktiež som ako dieťa navštevovala LŠU kde ma učili viacerí známi slovenskí umelci, ale fakt si nepamätám, žeby mi niekedy niekto prikazoval čo a jak mám kresliť a ako farbou vyfarbiť...maximálne ma usmernili jak lepšie je pozrieť z akého uhla či ako ľahšie docieliť ten danný efekt a proste techniku...ja sama vediem tvorivé kurzy pre deti a dospelých a nikdy by mi nenapadlo niekomu hovoriť, že si nesmie namaľovať tyrkysovú mačku, lebo tak to nie je predpísané... Samozrejme že ľudí usmerňujem čo a jak...no ide hlavne o techniku, ale si myslím, že aby deti v škôlke boli nútené kresliť "radovú výstavbu" je až poburujúco smutné... ako keby im chceli kradnúť fantáziu..

2014-03-01 01:52:22

SkusimTo veru mery- jane, také opravovanie odradí, ja som strašne veľa písavala a stredoškolský slovinár sa toho chytil a vkuse mi všetko opravoval, no áno, malo to celkom inú formu, aj sa to čítalo viac ako z knihy, ale neboli to moje myšlienky a mne hovorili niečo celkom iné, čo z toho, že mi to strkal do školských časopisov.... hanbila som sa , keď to chválili, veď to písal on....:D vtedy som viac menej s písaním skončila....veď každý má svoj umelecký prejav a každá čiarka a farba , atď čosi vyjadrujú.....nemožno to meniť inou osobou, aj keby sa to iným nepáčilo, už to nevyjadruje nič....možno len upozorniť a ja ak to uznám za vhodné opravim, ak to zmení moju myšlienku, nie.....

ja by som veľmi chcela vedieť maľovať, ešte aj tie machule pokazím , vždy skončím pri ceruze....a vlastne nemám ani čas si k tomu sadnúť.....

2014-03-01 09:36:471x

peegee Ahojte, znova musím poďakovať za ďalšie super komentáre.

Okrem toho by som ale chcela navodiť novú vlnu myšlienok. Kritické myslenie musí totiž rovnako dobre fungovať na oboch stranách - na strane kritizovania iných aj seba. Preto by som bola rada, keby ste sa na veci skúsili vždy pozerať aj z inej strany. Viacerí z Vás tu písali o probléme so škôlkarmi, ktorí musia kresliť všetko rovnako a rovnakými farbami. Znie to ako jasný znak snahy o zjednotenie všetkých detí na rovnakú úroveň a zabitie ich kreativity... na druhej strane mi príde, že v tej škôlke to možno nie je ani tak o kreativite, ako o učení sa farieb (netuším, kde je pravda, asi niekde medzi). Ja si pamätám, že som si v škôlke kreslila, čo som chcela, lebo tam bolo o dosť viac detí, ako v škôlkach dnešných a učiteľky boli pri nebezpečnejších činnostiach. Každopádne, presne problémy s tým, či je dieťa farboslepé, hluché a pod. sa občas zistia až dosť neskoro, sú to obvykle nenápadné rozdiely v správaní (true story! známi prišli na dosť vážne problémy so sluchom svojej dcérky asi v piatom roku života a ako tu bolo spomínané, farboslepé dieťa sa môže prejaviť až na základnej škole). Preto by som úplne neodsudzovala kreslenie domčeka rovnakými farbami. Druhá vec je, že na naších školách je vlastne najposlednejšou vecou ani nie tak nejaký predmet, ale vôľa učiť sa, vôľa vyučovať, vôľa vedieť, vôľa rozumieť... ale to je vec, o ktorej sa asi nemá zmysel baviť v správe, hádam aspoň žurnálik bude, lebo vidím kopu demotivovaných rodičov, ktorí chcú mať úspešné deti, kopu demotivovaných učiteľov, ktorí nemajú pozitívnu spätnú väzbu takmer od nikoho a vidím nekonečne veľký zástup demotivovaných detí, ktoré sa nechcú učiť, netešia sa zo života a strácajú drahocenný čas.

Držím palce všetkým, čo sa snažia zmeniť to!

2014-03-01 10:42:22

ByMe Ja si myslím, že škola jednoducho učí deti vzhľadom k nejakým nariadeniam, odporúčaniam, štandardom platných v rámci SR. Ak chcete, aby vaše dieťa vedelo niečo navyše, dáte ho na platené krúžky, ktoré často stoja nemálo peňazí. Možno si to niekedy neuvedomujeme, ale veľká časť vzdelávania našich detí je na našich pleciach. Je to o tom, či VY dieťa vezmete do divadla, galérie, múzeá, či ho vediete ku knihám, či VY podchytíte talent! Je to naozaj vo veľkej miere na nás rodičoch a nie na učiteľoch ZŠ.

2014-03-01 10:53:594x

peegee Veľmi súhlasím... drvivá väčšina problémových detí sú tie, ktorých rodičia nemajú čas/chuť venovať sa im a akonáhle nastane problém, zlý je učiteľ, nabehnú do školy a začnú sa sťažovať. Lenže ak ich dieťa nemá chybu ani chuť sa učiť, ťažko s ním v škole niekto niečo urobí. V škole sú deti pár hodín denne, zvyšok trávia samé bez povšimnutia rodičov, či už sú alebo nie sú doma. Dnes má učiteľ tak zviazané ruky, že ak rodič nespolupracuje a nesnaží sa vychovávať svoje dieťa skončí to tým, že majú učitelia v zbierke nielen zopár nepekných nadávok od dieťaťa, vyhrážok od rodiča a problémov za prehnané požiadavky na dieťa, ktoré odmieta spolupracovať a ničí hodinu aj tým, ktorí by sa učiť chceli ale navyše nízky plat, pracovnú dobu závislú od toho, koľko písomiek a ako poctivo budú doma kontrolovať a hrozne zlý pocit zo sizyfovského práce. A veľmi "odporúčam" aj pokračovanie v tomto smere, keďže moja generácia... to budú eštelen učitelia! Som na vysokej škole, pohybujem sa v komunite ľudí, ktorí poznajú cenu kvalitného vzdelania a vychovávania detí.. napriek tomu 90% ľudí z môjho okolia, ktorí sa hlásia na pedagogiku, tam šli iba kvôli tomu, lebo nevedia čo iné, prípadne vyhodili ich z náročnejšej školy. Ak bude táto generácia totálne nenadšených profesorov učiť moje deti...

2014-03-01 13:14:581x

details školstvo ako také je celé prelezené problémami. škola nemá suplovať rodinu, gro výchovy má prebiehať práve v nej. veľakrát sa však stáva presne opak - škola rieši problémy detí ktoré si prinesú z domáceho prostredia a naopak, rodičia musia doučovať deti predmety, ktoré učí učiteľ bez záujmu o vlastnú prácu (dôvody vynechajme). rodičia bez záujmu o vlastné rodičovstvo nie sú až tak vypuklým problémom, lebo nie sú až tak viditeľní :). učitelia sú na jednej strane demotivovaní, unavení a vyhorení kvantom povinností, ktoré nik nezaplatí ani neocení, na druhej strane už nastupujú do zamestnania s nechuťou. hodiny potom trávia zapisovaním poznámok za triviálne pochybenia (zabudnuté kružidlo, guma (!) či zošit), nútia decká k disciplinárnym opatreniam, ktoré by som ja nazvala počinmi zo zúfalstva (ukázať tanier s množstvom zjedeného obeda, prepisovanie školského poriadku za zlý "poradový tvar" pri kráčaní na obed, poznámka za nedonesenie si čapice cez chladnejší deň). a vaša generácia, peegee, po skončení školy ešte len narazí, keď si podá žiadosť do práce a tam sa dozvie, že pre riaditeľku zariadenia je výhodnejšie zamestnať dôchodkyňu, za ktorú platí odvody štát a cez letné prázdniny ušetrí dva jej platy, lebo ju nemusí držať v stave zamestnancov...

2014-03-01 14:23:31

Inush tak ja som skúsila nakresliť obrázok podľa predlohy a na Tvoje odporučenie som si ju dala hore nohami. Nevybrala som si nič jednoduché - za obeť padol žirafiak Melmann. Spočiatku som sa len čudovala a kreslila veľmi nesmelo - začala som od nozdier :) ale ten výsledok !!!!! Človeče podaril sa mi taký parádny že mi doma neverili že som to ja kreslila:) ďakujem veľmi pekne za super rady

2014-03-07 17:13:223x

BlackVelvet Dokonalý žurnál :) zhrnuté bolo všetko podstatné :) a to otočenie návrhu musím hneď vyskúšať! :) len to otáčanie objektov v reáli by bolo nejako vymyslieť :)

2014-03-16 17:44:09

Kikas.Designs Pekné, pravda je.

2014-10-24 04:38:03

Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »

TOP Žurnál Mesiac

Najlepšie žurnály mesiaca

Viac »
Kompletná hitparáda žurnálov »