Ako fotiť svoje výrobky

Často sa stretávame s otázkou, ako preraziť v silnej konkurencii na SAShE. Naša dlhoročná skúsenosť hovorí, že úspech je kombináciou originálneho, poctivo vyrobeného produktu a kvalitnej prezentácie, ktorá v priestore internetu spočíva najmä vo fotografiách výrobkov.

Pri predaji cez internet máte asi pol sekundy na to, aby ste návštevníka stránky zaujali a klikol práve na váš výrobok. Fotka vášho výrobku je jediná a zásadná vec, ktorá v tej pol sekunde reprezentuje vás, vašu značku a vašu prácu. 

SAShE stránka je v podstate zložená a reprezentovaná predovšetkým vašimi fotkami. Fotky vašich výrobkov tvoria mozaiku SAShE sveta. Vedú zákazníkov do vašej galérie, umožňujú im virtuálne si prezrieť, vyskúšať vaše výrobky, “ohmatať” si vašu prácu, jej detaily, jej kvalitu a originalitu. A najmä rozhodnúť či nerozhodnúť sa pre kúpu. 

Fotkou simulujete svojim zákazníkom zážitky, ktoré bežne zažívajú pri kúpe naživo. Fotka im musí nahradiť krásny výklad kamenného obchodu, ktorý ich priláka. Podrobné fyzické preskúmanie, či vyskúšanie si reálneho výrobku, ktoré zákazníkovi ponúkne predstavu o veľkosti, pomeroch a kvalite a ukáže mu, ako výrobok sadne alebo bude slúžiť. Uznajte, že jedna rýchlo “cvaknutá” fotka mobilom v zle osvetlenej miestnosti nemôže vášmu zákazníkovi ukázať všetko, čo potrebuje o vašom rukodielnom výrobku vedieť.

Na SAShE vám kvalitná fotka môže pomôcť dostať sa na hlavnú stránku, na náš Facebook, Instagram, do výkladov, žurnálov. Dôvodov, prečo sa s fotkou pohrať, je skrátka viac než dosť. V jednotlivých sekciách tejto kapitoly sa budeme dôkladne venovať každému aspektu dobrej produktovej fotografie.

 

Značka Magaela o svojich skúsenostiach s fotením rukodielnych výrobkov:

"Už na začiatku som si veľmi dobre uvedomovala, že predáva predovšetkým fotografia. Najskôr som svoje prvotiny - náušnice, fotila zavesené na špagátiku osvetlené lampičkami a v konečnom dôsledku tie produkty vyzerali horšie, než aké boli v skutočnosti. Obdivovala som SAShE výklady a túžila som mať vo výklade svoj produkt, no všimla som si, že tam prechádzajú len pekné fotky. Tie mi však v tom čase chýbali.

Tak som si kúpila zopár knižiek a začala sa v tejto oblasti vzdelávať. V dnešnej rýchlej dobe internetu, je dôležité ponúknuť niečo, čo na seba okamžite strhne pozornosť. Spočiatku som fotila vecičky svojpomocne, no veľmi rýchlo som sa rozhliadla i po profi fotografoch. Časom však ten istý fotograf fotil výrobky nám i konkurencii. Nikdy som to nebrala osobne, ale z marketingového hľadiska je to neprípustné. Aj produktová fotka by mala byť rukopisná. Už podľa fotky by malo byť jasné, že ide o produkt tej konkrétnej značky. Preto som si začala fotiť značku sama.

Spolupráca s fotografmi ma veľa naučila, zasiala vo mne veľa skúseností, ktoré vyklíčili do vlastnej tvorby. Dnes už nefotím len naše produkty, ale fotke sa venujem i naplno a dokonca často fotím ja iné značky a pomáham im s prezentáciou, za čo som nesmierne vďačná.

Zorganizovať produktové fotenie je veľmi náročné. V prvom rade potrebujete modelku, ktorá sa bude ľuďom páčiť. Potom vizáž, vlasy, šaty, prostredie... to všetko treba vyberať so zreteľom na to, čo idem fotiť a čo chcem na fotke zachytiť. Hneď z prvého pohľadu musí byť jasné, čo predávate, zákazník to tam nemôže hľadať. Máte len pár sekúnd zaujať ho. Treba si jasne stanoviť, čo chceme fotkou ponúknuť a na čo chceme upriamiť zákazníkovu pozornosť.

Momentálne práve preto razíme inú cestu, oveľa čistejšiu a jasnejšiu. Uvedomujem si totiž, že moje fotky často zaujali viac ako výrobok. Je rozdiel, či chceme peknú fotku, nad ktorou bude zákazník ochkať, alebo chceme fotku, ktorá bude aj predávať. A zákazníkovi chceme v prvom rade ponúknuť produkt, nie šaty na modelke. No zároveň je dôležité, aby si vedel ten produkt predstaviť vo vlasoch či so svadobnými šatami. Takže treba hľadať správny balans... Skrátka, nie je dôležité mať nádhernú fotku, ale mať kvalitnú produktovú fotku."