Teplé rožky

Ak by sme z praxe práce so značkami na SAShE mali vybrať len jednu radu ako nielen rozbehnúť, ale aj dlhodobo udržať svoj rukodielny obchod, bola by to táto: Vytvorte svoj vlastný bestseller. Výrobok, ktorý sa bude predávať ako teplé rožky.

 

Výrobok, ktorý je dostatočne originálny, nie je náročný na výrobu, materiál a čas, ale osloví široké spektrum zákazníkovTakýto výrobok vám zabezpečí pravidelný a zaručený predaj, teda prísun financií na ďalšiu tvorbu a slobodu na kreativitu. 

 

Niekto z vás si možno povie, že je to splnený sen každého autora a radi by ste mali v ponuke takýto všeobecne obľúbený kúsok. Iný si zase môže povedať, že tvorba nie je o tom zapáčiť sa širokým masám, radšej sa bude riadiť len svojou autorskou intuíciou a tvoriť špecifické kúsky pre vybrané publikum. Oba názory sú v poriadku. 

Za roky práce na SAShE však evidujeme trápenie mnohých značiek s problémom, že ich rukodielna tvorba nedokáže uživiť. Pracujete na svojich výrobkoch dňom aj nocou, často na úkor voľného času, rodiny, investujete do tvorby nemalé peniaze. Máte dokonca úspešné výrobky, vaša značka sa teší priazni zákazníkov, ale vy v podstate len prežívate niekde medzi neustálou prácou a platením faktúr. Potrebujete si vydýchnuť a nadýchnuť sa. Takúto ľahkosť niekedy poskytne práve finančné odbremenenie a istota, že vám vaša galéria na SAShE zarobí mesačne dostatok peňazí. Skrátka, že dokážete zarobiť dosť na to, aby ste boli dlhodobo motivovaní tvoriť. 

Odpoveďou môže byť tvorba v dvoch líniách. Jednej viac autorskej, slobodnej, experimentálnejšej, náročnejšej, aj nákladnejšej. A druhej, ktorá bude viac reflektovať potreby zákazníkov, bude jednoduchšia na výrobu a uspokojí širšie publikum. Aj svetoznáme módne značky tvoria jednoduchšie “prêt-à-porter” kolekcie, ktoré ich živia, aby sa mohli v pokoji venovať tvorbe “haute couture”, teda prepracovanej “vysokej móde”, určenej pre módne móla a náročnejších zákazníkov.

Ako dosiahnuť, aby sa vo vašej galérii zrodil bestseller? Bestseller môže vzniknúť úplne spontánne v podobe dobrého nápadu. Bestseller môže byť výsledkom šikovnej remeselnej práce alebo jedinečného výrobného postupu.

 

Väčšinou je však bestseller výsledkom ponuky správnej veci v správnom čase a najmä výsledkom načúvania potrebám a požiadavkám vašich zákazníkov. 

 

Bestseller možno drieme vo vašej galérii. Skúste sa pozrieť na svoj najpredávanejší výrobok a premýšľajte chvíľu nad ním. Čo by sa dalo spraviť, aby ulahodil širšiemu spektru zákazníkov tak, aby neváhali nad jeho kúpou, aby ho radi a často nosili a hovorili o ňom? Nemal by byť o niečo jednoduchší alebo naopak o kúsok originálnejší? Chcelo by to nejaký nápad, fintu, aby výrobok zaujal a zasvietil medzi ostatnými. Nemal/a by som z neho ponúknuť farebné varianty? Čo praktickosť, kvalita, údržba, nedali by sa vylepšiť? Čo proces výroby, nedal by sa zjednodušiť? Nemal/a by som priniesť niečo aktuálnejšie, trendovejšie? Čo vlastne momentálne fičí v tejto oblasti? Ako iní predajcovia fotia svoje najúspešnejšie produkty? 

 

Hľadáte kúsok, ktorý bude niesť váš typický rukopis, pričom materiál, náročnosť spracovania, technický postup, strih či tvar môže byť jednoduchší ako zvyšok vašej tvorby. Ale nápad a prevedenie natoľko originálne, aby ho mali ľudia chuť kúpiť.

 

“Moja značka, to sú originálne a strihovo náročné odevy s typickým autorským rukopisom, ktoré si ťažko hľadajú svojich zákazníkov kvôli vysokej cene. Stoja ma množstvo práce a nápadov, ale napriek tomu mám problém sa svojou tvorbou živiť. Premýšľam nad tým, že skúsim zaradiť do ponuky bavlnené tričká s jednoduchým strihom a zaujímavým detailom, ktorý bude korešpondovať s mojím autorským rukopisom. Čo keby malo každé tričko ľanové vrecko v nevšednom strihu? Alebo čo tak odopínateľný ľanový golierik? Špeciálne gombíky vyrobené v spolupráci s inou značkou na SAShE? Chcem, aby ľudia moje veci nosili a hovorili o nich. Príležitostne si možno kúpia aj náročnejší kúsok.”

“Vyrábam prepracované strieborné šperky, zakladám si na ich detailoch a najmä na svojom umení zasadzovania kameňov. Mrzí ma však, že si moje šperky ťažšie hľadajú svoju klientelu a nedarí sa mi živiť ich tvorbou. Môj najmilší produkt, ktorý si vyslúžil najviac pozornosti na SAShE sú prekrásne prepracované visiace náušnice. Mnohým ľuďom sa páčia, ale málokto si ich kúpi. Chápem, že nie každá žena rada nosí výrazné visiace náušnice a chápem aj, že ich cena je pomerne vysoká. Nedali by sa zjednodušiť tak, aby boli zachované moje autorské prvky? Čo tak ponúknuť variácie vrátane menších napichovacích náušníc na každodenné nosenie? A čo verzie s rôznymi typmi a farbami drobných zasadených kameňov? Všimla som si, že z farebných možností si zákazníci pravdepodobnejšie vyberú.” 

“Šiť ma naučila ešte moja starká. Vo svojej galérii na SAShE mám v ponuke sukne, kabelky, zástery, mašle, nákrčníky, košíky, nemám problém ušiť na zákazku čokoľvek. Veľmi ma mrzí, že narozdiel od iných podobných značiek nemám toľko predaných vecí. Čo robím zle? Snažím sa, šijem v každej voľnej chvíli. Že by to nebolo ono? Mám slabosť pre folklórne látky a motívy, všimla som si, že tento trend postupne ustupuje. Že by som skúsila ponúknuť jednoduchšie a viac nositeľné kúsky? Chápem, že folklórne sukne či košíky do kuchyne nie sú pre každého. Ponechám si ich zopár v ponuke, sú moja srdcovka, ale skúsim aj niečo iné. Možno jednoduché ľanové sukne s folklórnym opaskom? To by šlo.”

 

Okolo svojho bestselleru môžete postaviť kolekciu doplnkových výrobkov alebo ho vyhotoviť v iných farebných či materiálových prevedeniach. Na základe úspechu vášho bestselleru sa dá predpokladať, že sa celá táto kolekcia bude zákazníkom páčiť a bude sa dobre predávať.

 

Henrieta Môcová predávala na SAShE svoje originálne strieborné šperky s folklórnym motívom zamerané na špecifickú klientelu. Zároveň však túžila získať pre svoju tvorbu nové zákazníčky. Jej technika bola skvelá, produkt kvalitne prepracovaný, nie všetci si však môžu a chcú kúpiť náročné autorské šperky. Do Henrietinej ponuky bolo potrebné zaradiť jednoduchšie šperky na bežné nosenie, ktoré sa ľahšie kombinujú, môžu poslúžiť ako darčeky a získajú jej tak širšie spektrum zákazníkov. Kolekcia týchto ľahko nositeľných, ale stále jedinečných šperkov zaznamenala na SAShE veľký úspech. Jej srdiečkové náušnice sa stali bestsellerom nielen v jej galérii, ale je to jeden z najpredávanejších produktov na celom SAShE.  Stratégia, ktorú zvolila z nej spravila jednu z najúspešnejších značiek na SAShE.

"Jednou z najzásadnejších zmien bolo cenové štruktúrovanie ponuky. Viac možností výberu. Rozšírenie ponuky o jednoduchšie, cenovo dostupnejšie kúsky na každodenné nosenie. Toto moji zákazníci veľmi ocenili. K týmto sa viem kedykoľvek vracať aj popri zložitejších projektoch." Henrieta Môcová