Ako zorganizovať fotenie

Na väčšie fotenie vám naozaj odporúčame dôsledne sa dopredu pripraviť a všetko si premyslieť. Fotenie samotné býva často mierne chaotické, takže dobrá príprava vám môže pomôcť zvládnuť všetko včas a s požadovaným výsledkom. Pripravili sme pre vás zopár odporúčaní, vďaka ktorým to zvládnete na jednotku.

Výber výrobkov

Organizované fotenie obvykle znamená, že idete fotiť kolekciu výrobkov. Teda máte už vopred vybraté kúsky, ktoré majú spoločné na prvý pohľad rozpoznateľné prvky, či už z technického alebo tematického hľadiska. Kolekciu na fotenie môžete zostaviť z nových, ešte neprezentovaných vecí alebo z už vyrobených vecí, ktoré máte v ponuke na SAShE. Pre kolekciu môžete vo svojej galérii vytvoriť aj vlastnú kategóriu. Je naozaj dobré vnímať svoje výrobky koncepčne, najmä ak už organizujete väčšie fotenie, takže výsledné fotky budú niesť spoločné rysy a dajú vašej prezentácii na internete ucelený výraz.

Výber námetu

Vaším cieľom je prostredníctvom fotky prezentovať zákazníkom váš výrobok, vašu prácu, váš nápad. Základom fotenia by teda mala byť myšlienka, námet, ktoré pomôžu vašu filozofiu pochopiť druhým ľuďom. K realizácii myšlienky vám pomôže prostredie, rekvizity, model/modelka, ktoré by mali hovoriť spoločným jazykom a pôsobiť harmonicky, aby sa vám podarilo jasne komunikovať ústrednú myšlienku fotenia (výrobku). Opäť platí, že menej je viac a v centre pozornosti je stále výrobok.

Je na originalite a cite každého tvorcu, akým spôsobom chce ľuďom prezentovať svoj výrobok. Inšpiráciou pre vás môžu byť ústredné myšlienky vašej tvorby, vaša filozofia, typické znaky. Alebo námet aktuálnej kolekcie, jej myšlienka, ktorú chcete komunikovať smerom k zákazníkovi. Inšpirovať vás môžu aj aktuálne trendy v prezentácii, vo fotení, vo svete handmade alebo módy, ktoré nájdete napríklad na Pintereste, na internete, v časopisoch.

V období pred fotením je dobré chodiť s otvorenými očami, zbierať inšpirácie, môžete si napríklad vytvoriť nástenku na Pintereste alebo si ukladať zaujímavé fotky v mobile, počítači či na ozajstnej nástenke, ktoré potom môžete ukázať modelke či vášmu fotografovi (ak ho budete mať), aby sa vedeli stotožniť s vašou predstavou. Inšpirovať sa môžete módnymi časopismi, fotografiami na Instagrame, videami na Youtube alebo úspešnými predajcami na SAShE. Dôležité je však do námetu fotenia vniesť kus vašej vlastnej tvorivosti a nápaditosti, reprezentuje predsa vaše originálne výrobky. 

Príprava na fotenie

Jedna z najlepších vecí, ktorú môžete pred fotením urobiť, je pripraviť si scenár dňa. Je dôležité dohodnúť sa s každým členom tímu na jeho úlohách ešte pred fotením, bude sa vám spolu lepšie pracovať. Zopár hodín prípravy na fotenie (čo robiť v prípade zlého počasia, ak niekto ochorie atď.) vám zabezpečí pokoj mysle a hladký priebeh fotenia. Pokiaľ ste investovali do profesionálneho fotografa a modelky, tak určite chcete, aby výsledok stál za to.

Odporúčame vám dopredu si rozmyslieť a spísať si priebeh a najmä žiadaný výsledok fotenia, teda aké konkrétne fotografie chcete dosiahnuť. Zoznam si potom môžete počas fotenia odškrtávať a budete tak vedieť plánovať alebo korigovať priebeh dňa. 

Skúste si pred fotením položiť tieto otázky: Koľko výrobkov plánujem nafotiť? Koľko záberov z každého výrobku chcem na záver mať? Aký typ fotografie chcem dosiahnuť - produktovú, atmosferickú či oboje? Nezabudnite odfotiť vždy oba typy fotky v momente, keď je už výrobok “nastajlovaný", dodatočné “stajlovanie” veľmi zdržiava. Kedy a ako často sa bude meniť prostredie, rekvizity? Koľko času musím venovať foteniu jedného produktu, aby som stihol všetky zábery? Aký je odhad trvania celého fotenia? 

Samotné fotenie môže byť naozaj chaotické, budete možno komunikovať s viacerými ľuďmi a na všetko máte obmedzený čas, preto je dobré držať sa “scenára”. Myslite stále na to, čo potrebujete dosiahnuť, aby ste na konci fotenia mali na karte presne tie zábery, ktoré pre predaj svojich výrobkov potrebujete. 

Miesto fotenia

Výber lokality na fotenie môže byť pre úspech fotiek kľúčový. Fotografa bude zaujímať, koľko prirodzeného svetla bude mať a aké budú celkové podmienky na fotenie. Počasie vie veci skomplikovať a výrazne ovplyvniť výsledok fotenia. V prípade, že by vôbec nebolo podľa vašich predstáv, pripravte si aj plán B, keď už budú všetci na mieste a začne pršať, aby ste sa mali kde premiestniť a dielo dokončiť.

Miesto fotenia vždy konzultuje s vaším fotografom. Pošlite mu možnosti vhodných miest a ich alternatív a prípadne si nechajte od neho poradiť. Ak máte nižší rozpočet, na fotenie si vyberte miesto, ktoré nie je príliš ďaleko. Ak budete musieť vy, fotograf, modelka a pomocníci kvôli foteniu cestovať, náklady na fotenie sa môžu predražiť. 

Ak fotíte sami, myslite na to, že denné svetlo je časovo obmedzené, že exteriér a interiér budú mať inú svetelnosť, počítajte s tým, že vybrané prostredie sa vám v konečnom dôsledku nemusí nakoniec páčiť alebo vyhovovať. Pripravte si vhodné alternatívy, aby ste využili, že je všetko nachystané a na konci dňa mali na karte fotoaparátu použiteľné fotografie

Styling a rekvizity

Váš styling úzko súvisí s námetom, ktorý ste si pre fotenie zvolili. Rekvizity vám pomôžu vytvoriť tú správnu atmosféru a prezentovať vaše výrobky v istom štýle. Vecičky pôsobia lákavejšie, ak sú odfotené v tej správnej spoločnosti. Opäť spomenieme okrídlenú vetu, že menej je niekedy viac. Nechajte vyniknúť svoje diela, aby sa neutopili v množstve rekvizít. Zákazník by nemal mať problém rozoznať, ktorá vec na fotke je výrobok. 

Napríklad fotenie náušníc na konárikoch stromov nie je šťastným riešením. Môže to znieť invenčne, ale zákazník nezíska nijakú pridanú hodnotu. Práve naopak má často problém rozoznať na fotke samotný šperk. Neutrálne výrobky môžete pridaním vhodných dekorácií ozvláštniť. Výrazné výrobky budú možno potrebovať len jednoduché farebné pozadia. Rovnaké výrobky viete nafotiť minimalisticky, romanticky alebo neutrálne a zaujať tak fotkami iný typ zákazníka.

Poobzerajte sa okolo seba, môžete vychádzať z prostredia, ktoré vás obklopuje, ale nebojte sa aj inscenovať prostredie, zakúpiť jednoduché dekorácie alebo sa presunúť do vhodného exteriéru.

Odporúčame vám držať sa počas jedného fotenia jednotnej línie stylingu. Snažte sa, aby bol každý produkt z kolekcie fotený v približne v rovnakom štýle, s podobnými rekvizitami. Finálnej prezentácii na internete to dodá profesionálny výraz. Naozaj nie je nutné pri každom výrobku rekvizity či prostredie meniť.

Ešte raz spomenieme, že je dobré vyhnúť sa foteniu výrobkov na rastlinách, stromoch, konároch či parketách, tieto štruktúry odpútavajú pozornosť od vašich výrobkov.

Fotograf

A ak máte pocit, že fotenie výrobkov jednoducho nie je vaša parketa, môžete osloviť na spoluprácu fotografa. Chápeme, že fotenie nie je pre každého a niekedy je naozaj lepšie nechať to na odborníka. Nemusí to byť žiaden drahý profesionálny fotograf, určite sa vo vašom okolí nájde niekto, kto to s fotoaparátom vie. 

Na internete nájdete aj nadšencov, ktorí majú záujem o fotenie TFP formou (Time For Prints) a radi priložia ruku k dielu bez nároku na honorár. Sú to napríklad modelky, fotografi či stylisti, ktorí si budujú svoje portfólio alebo to robia jednoducho pre radosť. Vašu ponuku môžete postnúť napríklad do niektorej z facebookových skupín.

Tip na záver - pri výbere fotografa je vždy dobré, ak má podobný vkus, videnie a vnímanie krásy ako vy, aby ste sa lepšie chápali pri dosahovaní výsledku. Fotograf je váš partner a mal by byť vašimi výrobkami nadšený. Ak to tak nie je, odporúčame radšej zohnať iného. Nadšený fotograf vie vaše produkty odfotiť s rovnakou láskou, s akou ste ich vy vyrobili a vie ich posunúť o úroveň vyššie. Spolupráca s oduševneným profesionálom je jednou z najlepších investícií, ktorú môžete pri online predaji spraviť.

Modelka a pomocníci

Modelka je veľmi dôležitou súčasťou vašej prezentácie. Ideálne je, ak vyzerá tak, ako človek, ktorý by nosil vaše výrobky. Ak všetky kúsky skladačky do seba pekne zapadajú, môžu sa vám podariť naozaj silné fotky.

Okrem modelky budete pri väčšom fotení možno v tíme potrebovať ešte zopár ľudí. Asistenta fotografa, ktorý mu bude držať odrazové plochy alebo svetlá. Niekoho, kto modelku namaľuje a učeše. Každopádne nie je ideálne mať na mieste zbytočne veľa ľudí a názorov, môže to zdržovať prácu, rozptyľovať zainteresovaných a ohrozovať výsledok.

Náladu počas fotenia vie zdvihnúť hudba, malé pohostenie, ale aj povzbudenie a ocenenie práce a snahy zúčastnených. Fotenie je fyzicky dosť náročné a je dôležité si počas neho aj trochu oddýchnuť a mať pocit, že dielo sa darí.