Hlavná myšlienka

Mnohí z vás stoja na začiatku alebo v procese prerodu svojej tvorby pred otázkou, čo vlastne vyrábať. Čím preraziť? Kým byť? Akú myšlienku, nápad priniesť? Ako vytvoriť značku, ktorá zaujme? 

Marketingové agentúry sú plné profesionálnych kreatívcov, ktorí na základe zadania vymýšľajú “autentické” značky pre svojich klientov. V našom rukodielnom svete je cesta k milovanej značke omnoho prirodzenejšia. Úspešná značka je totiž v prvom rade autentická a uveriteľná (podobne ako skutočná osoba), preto máte ako autor úžasnú výhodu. Vám stačí nazrieť do seba a spýtať sa, kto ste. Prečo vyrábate to, čo vyrábate. A prečo to robíte práve tak, ako to robíte.

 

Vy ste myšlienka. Vy ste značka. 

 

Na úplnom začiatku alebo pri reštarte je ideálne zahĺbiť sa do seba a skúsiť si zadefinovať svoj svet. Kto som? Čo mám rád? Čo si vážim? Aké mám hodnoty? Čo chcem povedať? Pri tomto procese je dobré zapisovať si myšlienky do zošita, lepiť si k nim obrázky, farby, nálady, písať citáty, obľúbené piesne, filmy, ľudí. Vytvárať mozaiku svojho tvorivého sveta. 

Toto klbko nápadov potom treba začať rozmotávať. Na rad prichádzajú praktickejšie otázky. Ako chcem ľuďom ukázať, čo cítim, čo sa mi páči a čo dokážem? V čom som dobrý/á? Akú zvolím techniku, motív? Akú zvolím komunikáciu? Aké potreby majú moji zákazníci? Čo hľadajú, chcú, potrebujú?

V tomto bode odporúčame urobiť si prieskum trhu. Znie to možno príliš marketingovo, ale v podstate ide len o to, aby ste vnímali, čo sa deje okolo vás. Chystáte sa totiž vstúpiť na trh. To znamená, že budete chcieť, aby ľudia vymenili svoje peniaze za váš tovar.

 

Ak sa pýtate, čo ľuďom ponúknuť, mali by ste sa pýtať, čo ľudia chcúKľúčom k vytvoreniu milovanej značky je správne spojenie vlastných myšlienok a potrieb vašich zákazníkov.

 

Ako na to? Trh samotný je dokonalým zdrojom poznania zákazníckeho správania. Pre definovanie vlastnej značky je užitočné sledovať iné značky, obchody, e-shopy. Sledujte ponuku trhu vašou vlastnou optikou, učte sa od podobných značiek, akou by ste chceli byť vy sami. Pričom učiť sa, samozrejme, neznamená kopírovať. Potrebujete spoznať požiadavky zákazníkov, akých by ste raz radi videli aj u seba. Čo ponúkajú svojim zákazníkom? Zohľadňujú vo svojej ponuke aktuálne trendy? Tvoria sezónne kolekcie výrobkov? Ako často prinášajú novinky? Aká je ich filozofia, hodnoty? Čo je ich najpredávanejší produkt? Prečo ich majú ľudia radi?

Neváhajte u týchto značiek nakúpiť, odsledujte proces predaja, zákaznícky servis, preskúmajte výrobok, jeho balenie, noste ho a používajte. Naučíte sa tak veľmi veľa o svojej značke. Inšpiruje vás to a možno aj ukáže, ako cestou ísť, či práve naopak neísť. Zároveň sledujte svoje najbližšie okolie, zhovárajte sa s komunitou, ktorá by mohla byť vašou budúcou cieľovou skupinou - kamarátky, kolegovia, mamičky, športovci, ľudia, ktorí majú podobné záujmy, potreby, preferencie. Hovorte im o svojich plánoch, dajte im testovať svoje výrobky a požiadajte ich o spätnú väzbu. 

 

V prvom rade sami noste, testujte a žite so svojimi výrobkami, aby ste na vlastnej koži zistili, či ste na správnej ceste. Ak ich milujete vy, je veľmi pravdepodobné, že si ich obľúbia aj iní.

 

V tejto fáze sa môžete začať na svoje myšlienky pozerať ako na budúce produkty. Majú vaše nápady nejaké spoločné znaky, hlavnú myšlienku? Či už je to na základe motívu, materiálu, techniky či účelu použitia. Hľadajte najvýraznejšie znaky vašej tvorby, najlepší nápad, najsilnejší motív, techniku, v ktorej ste najviac doma. Chcete nájsť vašu silnú stránku.

Nápomocné vám môže byť aj definovať si svoju tvorbu z hľadiska kritérií, ktoré máme na SAShE - kategória výrobku (oblečenie, doplnky, šperky, bývanie, kozmetika…), materiál, technika výroby a štýl, ktorým autor tvorí. Podľa týchto kritérií sú výrobky na SAShE zaradené a vyhľadávané. Na začiatok je ideálne držať sa jednej konkrétnej línie a neponúkať vo svojej galérii na SAShE príliš rôznorodú a ťažko zapamätateľnú ponuku. Zákazníci oceňujú prehľadné galérie, ktoré s nimi jasne komunikujú: “Toto som ja, toto tvorím, toto za svoje peniažky dostanete.” 

 

A pamätajte prosím na základnú pointu nášho spoločného snaženia. Zákazníci prichádzajúci na SAShE očakávajú, že u nás nájdu autorské, rukodielne, originálne produkty a to by malo byť hlavnou a jednoznačnou črtou vašej tvorby.

 

Cieľom všetkej tejto snahy je nájsť hlavnú myšlienku vašej tvorby, jej základné hodnoty, kritériá a smerovanie. Na základe toho by ste si mali vedieť zadefinovať svoju značku približne takto:

“Vyrábam bytové doplnky z dreva šmrncnuté slovenským folklórom pre náročných zákazníkov. Folklór je moja celoživotná láska, u nás doma sa vždy vyrábalo, dedo ma naučil práci s drevom a ja chcem túto tradíciu a krásne veci priniesť aj do moderných domácností.” 

“Moja ponuka, to sú najmä pestrofarebné náušnice z ručne robených korálok pre ženy, ktoré sa neboja vytŕčať z davu. Vždy som mala rada farby, tvorenie a zdobenie sa. Našla som si techniku a štýl, ktorým viem ulahodiť rôznym zákazníčkam tak, aby moje náušničky nosili denne a cítili sa v nich jedinečne.”

“Ponúkam recyklovaný bytový textil v minimalistickom štýle pre rodiny s deťmi. Izbička mojich detí kedysi bola jedným veľkým neporiadkom a zmesou štýlov. Okrem toho, že sme niektoré hračky darovali a rozhodli sa nakupovať menej, prešila som niektoré textílie na jednoduchšie, zjednotila farebnosť a štýl. Tak vznikli prvé vankúše, kapsáre, odkladače a poťahy, ktoré sa páčili každej návšteve, preto som sa rozhodla šiť jednoduché a efektívne doplnky do detských izbičiek.”

 

Ďalšie otázky, ktoré vám môžu pomôcť zadefinovať si svoju tvorbu: 

Aké výrobky dnes na trhu chýbajú? Čo ľudia ocenia? Čo ľudia potrebujú? Je technika, ktorú ovládam, pre zákazníkov atraktívna? Čo viem spraviť inak, aby som zaujal/a? Prečo sú moje výrobky odlišné, jedinečné, originálne? Sú moje výrobky užitočné, praktické, budú ich ľudia radi používať? Je moja technika dostatočne kvalitná, aby bol zákazník s výrobkom dlhodobo spokojný? Som pripravený/á živiť sa touto tvorbou? Viem naplniť dopyt v prípade, že by sa mojej značke začalo dariť? Bude ma to baviť dlhodobo? Ako chcem, aby moju značku dlhodobo ľudia vnímali?

 

Poznanie hlavnej myšlienky vašej značky je pre úspešné a dlhodobé budovanie rukodielneho biznisu veľmi dôležité. K tejto svojej podstate sa budete často vracať, keď budete značku prehodnocovať. A opriete sa o ňu vždy, keď budete hľadať novú inšpiráciu, tvoriť nové kolekcie a posúvať sa dopredu.