Prezentácia

Poslednou časťou mozaiky s názvom “kvalitný a úspešný produkt na SAShE” je prezentácia. Váš nápaditý a perfektne prepracovaný výrobok si zaslúži byť odprezentovaný dôstojne. Bola by veľká škoda tie krásne šaty, s tvorbou ktorých ste sa namáhali niekoľko týždňov, odfotiť mobilom zavesené na skrini v zle osvetlenej spálni. Túto vetu sme už počas existencie SAShE skloňovali mnohokrát:

 

Prezentácii svojho produktu by ste mali venovať porovnateľné množstvo času ako jeho tvorbe.

 

Tvoríte prekrásne veci, je potrebné, aby o nich ľudia vedeli. Komunikácii so svetom sa pri predaji svojej tvorby ťažko vyhnete, ale dobrá správa je, že nepredávate “teplú vodu”, ale niečo, čomu veríte, pretože to vzišlo spod vašich rúk. Robíte si v podstate vlastný marketing a akokoľvek vám toto slovo znie negatívne, znamená to v podstate len toľko, že dáte vašim pracným a originálnym výrobkom zaslúženú pozornosť. Čo sa týka reklamy, marketingu, vlastnej prezentácie chápeme, že tieto pojmy môžu mať v rukodielnom svete mierne negatívny nádych. K tejto problematike máme jeden postreh.

 

Ak váš marketing bude vychádzať z vašej podstaty ako tvorcu, bude autentický, úprimný a kvalitný, bude ozdobou vašej tvorby a mostom medzi vami a vašimi zákazníkmi. 

 

"Pocit nákupu v obchode, kedy si môžete produkt pozrieť, ohmatať, vyskúšať či ovoňať je nenahraditeľný. Online prezentácia sa musí tomuto pocitu čo najviac priblížiť. Preto sú kvalitné fotky, texty, popis rovnako dôležité ako samotný produkt. Zákazníka musíte presvedčiť, upútať a ku každému produktu pribaliť "pridanú hodnotu". Nemôžete o sebe vyhlasovať, že ste eco-friendly a balík zabalíte do igelitovej obálky. Celý koncept musí byť premyslený kompletne od A-Z a zákaznícky servis musí fičať aj po odkliknutí odoslania objednávky. Píšte o svojej tvorbe, o tom, čo vás inšpiruje, nadchne, o novej kolekcii... Ale toto celé musí fungovať úprimne, od srdca, inak si priazeň zákazníka nezískate."  Blubery

 

Akokoľvek znie slovo marketing odstrašujúco, nie je to nič nové, zložité a nemusí vám to ísť “proti srsti”. Marketing svojej značke robíte denne, možno o tom ani neviete. Marketingom je každá komunikácia s vašimi zákazníkmi, každá informácia o vašej tvorbe, či už na SAShE, Facebooku, Instagrame, na vašej stránke, blogu, Youtube kanáli, ale aj prostredníctvom obalu vášho výrobku, pri prezentácii na živej akcii či bežnom živom rozhovore o vašej značke. Pre váš marketing môžete využívať taký kanál, štýl, spôsob a obsah, ktorý vám vyhovuje, prináša radosť zo zdieľania tvorby a zároveň umožní zákazníkom, aby vašu tvorbu lepšie spoznali. Na tom predsa nie je nič zlé.

Komunikáciu s vašimi zákazníkmi môžete naozaj poňať “podľa svojho gusta” tak, aby vám vyhovovalo tempo aj štýl. Každopádne z praxe môžeme konštatovať fakt, že poskytovať svojim zákazníkom pravidelnú a kvalitnú komunikáciu od obalov až po články a súťaže je jednou z ciest k obľúbenej značke. Zamyslite sa nad tým, čo vy sami radi dostávate od svojich obľúbených značiek. Či vás poteší pekný obal, článok zo zákulisia tvorby, pravidelné pridávanie nových výrobkov…

 

Z našej praxe vyberáme niekoľko komunikačných nápadov, ktoré by mohli vašich zákazníkov zaujať. Pre všetky spomenuté aktivity môžete využiť akýkoľvek komunikačný kanál na SAShE alebo mimo neho: svoju galériu na SAShE, žurnál, Instagram, IG TV, Facebook, Youtube kanál. 

  • váš príbeh a príbeh vašej značky
  • nahliadnutie do vašej dielne
  • predstavenie novej kolekcie a procesu jej zrodu
  • foto návod niektorého z postupov vašej výroby, ktorý chcete prezradiť
  • predstavenie materiálov, techník, inšpirácií, ktoré využívate
  • niečo osobnejšie o vás (samozrejme, ak chcete)
  • súťaž o výrobok z vašej ponuky
  • rozhovor s vašimi spokojnými zákazníkmi (článok/video)
  • rozbaľovanie výrobkov a návod na ich použitie (video)
  • predstavenie vašich výrobkov v praxi (kombinácie oblečenia a doplnkov, dekorácie v domácnosti…)

 

Pravidelné realizovanie vašej komunikácie so zákazníkmi bude jednoduchšie, ak si naplánujete svoju krátkodobú a dlhodobú stratégiu komunikácie. Znie to zložito, ale je to jednoduché. Dlhodobá stratégia môže byť napríklad pravidelné informovanie o nových výrobkoch a kolekciách, čo vám zabezpečí stálu pozornosť publika a dostatočný počet objednávok. Krátkodobá stratégia môžu byť rôzne nepravidelné aktivity ako napríklad súťaže, zľavy, tematické výrobky, balíčky výrobkov, o ktorých môžete zákazníkov informovať v žurnále, v rámci promo plochy vo vašom obchode na SAShE alebo na vašich sociálnych sieťach.

 

Nezabúdajte zarátať váš čas strávený na prezentácii svojej značky do cenotvorby vašich výrobkov. Napriek tomu, že možno za reklamu neplatíte, váš marketingový rozpočet nikdy nie je nula. Aj váš čas má svoju hodnotu. 

 

Ak sa cítite vo vodách prezentácie svojej značky stratene, pomôcť vám môže nielen tento návod, ale aj množstvo vzdelávacích článkov a videí na internete. Môžete sa naučiť, ako vytvárať reklamu na Facebooku, ako si robiť marketing pomocou hashtagov na Instagrame alebo kľúčových slov na Googli. A v neposlednom rade, naozaj nemusíte robiť všetko. Sami cítite ako, kde a koľko by si vaša tvorba zaslúžila byť videná.

Na záver ešte raz zopakujeme, že vaša prezentácia na internete je síce v podstate bežnou a prirodzenou komunikáciou so svetom zákazníkov, v priestore internetu má však isté pravidlá. Ich poznanie a používanie v praxi môže vašej značke výrazne pomôcť pri zviditeľnení sa v bohatej ponuke na SAShE. Práve preto sme sa rozhodli samotnej téme prezentácie rukodielnej tvorby venovať podrobnejšie v ďalších kapitolách.

V 2. kapitole vám povieme všetko, čo potrebujete vedieť o fotografovaní rukodielnych výrobkov pre predaj na internete.

V 3. kapitole sme spísali všetky účinné stratégie na predaj vašich výrobkov, ktoré sme vypozorovali za roky praxe. Dozviete sa napríklad, čo je to “stratégia teplých rožkov”, prečo je dobré tvoriť v kolekciách alebo spolupracovať s inými značkami.

V 4. kapitole preberieme všetky funkcionality vašej galérie na SAShE, možno ste o niektorých doteraz netušili.

V 5. kapitole sa zas podrobne venujeme marketingovým nástrojom, ktoré vám poskytuje systém na SAShE. Rozpíšeme sa k téme promo plôch, vkladania nových výrobkov či ich oživovania, skrátka poradíme vám, ako sa zviditeľniť.

 

Na záver veľkej témy prezentácie sa na SAShE máme pre vás dobrú správu. Na SAShE sa skrátka s dobrou tvorbou nestratíte, práve naopak. Komunita ľudí na stránke sa denne teší na každý nový unikátny výrobok a vie ho oceniť. Redakcia SAShE neprehliadne žiadnu dobrú značku.

 

Každý originálny, dobre prepracovaný a pekne odfotený výrobok má šancu dostať sa na hlavnú stránku a nájsť si svojho zákazníka.

 

"Prezentácia výrobkov je pre nás rovnako dôležitá ako samotný produkt. Tým, že predávame veci hlavne cez internet a teda cez fotky – je to druhá polovica úspechu. Nielen, že treba produkt kvalitne nafotiť tak, aby bol vidieť z každej strany, v každej polohe. Teda spredu, zboku, zozadu, otvorený, zatvorený, plus nejaké detaily. Ale treba myslieť aj na to, čo predávate spolu s tou fotkou – teda zamerať sa na modelku, styling, miesto fotenia a emóciou z fotky. To všetko na nás podvedome vplýva a aj to ovplyvňuje nákupné správanie. Ak predávame pohodlné oblečenie, snažíme sa takúto atmosféru navodiť aj na našich foteniach, aby z tých fotiek bola táto pohoda cítiť. Osvedčilo sa nám, že takáto investícia do každej kolekcie v podobe profesionálneho fotenia funguje a pomôže vám sa odlíšiť - charakterizovať svoj štýl, s ktorým sa váš zákazník buď stotožní alebo nie." LULL

Kvalitná prezentácia je nevyhnutná. Vedieť niečo vyrobiť je samo osebe obdivuhodné. Ale nevedieť to ponúknuť je ako odoprieť nadanému dieťaťu dobré vzdelanie a uplatnenie v živote. Naša práca neprestáva žiť v momente, keď ju dokončíme na stole. Vtedy len končí to, čo vidíme my, tvorcovia. Vtedy sa život produktu v skutočnosti len začína. Poslať ho do sveta znamená naučiť ho hovoriť, predstaviť sa, skamarátiť so svetom. Málokto je taký super, že toto všetko vie hneď na začiatku. Ako každého autora ma najviac baví výroba, predaju a prezentácii som nechcela venovať veľa času. Neskôr som však videla, že iné značky predávajú slabší tovar, ale úspešnejšie. Veľmi ma to zamrzelo. Začala som viac času venovať prezentácii. Keďže za svojou značkou stojím sama, musím si čas na všetko vedieť rozložiť. 10 rokov na Sashe ma naučilo mnoho - o sebe, o zákazníčkach, o komunikácii… Handmade svet je podnikanie ako každé iné, je to často plavba na vratkej loďke a aj preto veľmi oceňujem trpezlivosť a zdvorilosť na oboch stranách a s láskou si vychutnávam vzácne ovocie, ktoré to prináša." Wishfish