Cenotvorba

Každý predajca, ktorý má ambíciu sa svojou tvorbou živiť, by sa mal zamyslieť nad tým, či mu jeho ceny z dlhodobého hľadiska prinesú dostatočný zisk na to, aby mohol konštantne fungovať. Vnímanie cien rukodielnej tvorby sa v posledných rokoch výrazne zmenilo k lepšiemu. Dá sa povedať, že širšia verejnosť začína chápať a ceniť si pridanú hodnotu ručnej práce, talentu, nápadu, času a lásky, ktorú tvorcovia do svojich výrobkov vnášajú. Ľudia sa postupne učia chápať, že cenu masovo produkovaných lacných výrobkov zaplatí životné prostredie, znevýhodnení výrobcovia, alebo oni sami v podobe nekvalitného výrobku. 

Na SAShE však napriek tomu ešte stále sledujeme tendenciu k podhodnocovaniu rukodielnych výrobkov. Pritom málokoho baví pracovať dlhodobo bez adekvátneho ohodnotenia, je to demotivujúce a narúša to aj kreatívny proces. Značka potom akoby nevie rozprestrieť krídla a letieť.

 

Venovať energiu svojej cenotvorbe sa skutočne oplatí. Je jednou z foriem vyjadrenia úcty k vašej vlastnej práci a najmä motiváciou k ďalšej tvorbe

 

V konečnom dôsledku je stanovenie ceny výrobkov a následný zisk z predaja vašou voľbou. V každom prípade vás chceme posmeliť, aby ste vašu prácu ocenili dôsledne, dôstojne a adekvátne vzhľadom na všetky investície (nápad, čas, materiál). Čím je váš výrobok unikátnejší, žiadanejší a lákavejší, tým vyššia môže byť jeho cena. Určite nie je dobré, aby ste sa snažili cenami svojich originálnych výrobkov konkurovať cenám masovo produkovaných vecí. To si vaše výrobky naozaj nezaslúžia.

Pre správne nastavenie ceny je dobré poznať ceny vašej priamej konkurencie, teda autorov, ktorí ponúkajú podobné originálne výrobky. Zároveň je však dobré poznať aj ceny vašej nepriamej konkurencie, teda komerčných výrobkov v podobnom odvetví, aby ste vedeli, v akých hladinách sa pohybovať a najmä, aby ste nešli príliš pod cenu.

Úspech vášho predaja môže byť potom často založený na správnom vybalansovaní ceny niekde medzi poddimenzovaním a kúpyschopnosťou vašich zákazníkov. Povedzme, že obchodný reťazec si pýta za nie príliš kvalitne ušitý ľanový župan 30 eur a robí mu intenzívne promo, keďže o tento typ výrobku je aktuálne na trhu záujem. Znamená to, že váš župan z kvalitného lokálneho ľanu s originálnym a praktickým strihom môže stáť viac. Popremýšľajte však, či si ho za 80 eur budú ochotní kúpiť viac než jeden-dvaja fanúšikovia a či bude takýto produkt pre vašu značku prínosný, zabezpečí vám zárobok alebo posilní vaše dobré meno. Balans sa niekedy podarí dosiahnuť až praxou, skúšaním, vyhodnocovaním predajov a následnou úpravou cien. To je úplne v poriadku.

Neexistuje univerzálny vzorec výpočtu vašich koncových cien, avšak jedna z veľmi častých, dalo by sa povedať najčastejších chýb, ktorú sledujeme u značiek na SAShE je, že si autor do nákladov zaráta len použitý materiál a čas strávený výrobou. Tieto dve veci sú síce pri cenotvorbe kľúčové, avšak ani zďaleka to nie sú jediné faktory, ktoré je potrebné brať do úvahy.

Vaše náklady zahŕňajú množstvo ďalších položiek ako odvody, nákup náradia a nástrojov, prenájom priestorov, energie, províziu z predaja, čas strávený vývojom produktov, fotografovaním, stretnutiami, vzdelávaním, komunikáciou s dodávateľmi či zákazníkmi… Je to suma faktorov, ktorá vyzerá u každého predajcu trochu inak. Pokiaľ ich však nezohľadníte objektívne a realisticky, budete sa pravdepodobne dlhodobo trápiť s tým, že vaša tvorba nebude finančne zdravá, skrátka sa vám nebude vracať investovaná energia.

 

Pri nastavovaní ceny myslite aj na to, aby zákazníci za svoje peniaze vždy dostali cene zodpovedajúci, originálny a kvalitný výrobok, ktorý im bude dobre a dlho slúžiť.