Pripravenosť na úspech

Na SAShE sme občas svedkami situácie, kedy značka na vrchole svojho úspechu odrazu stiahne výrobky z ponuky, na dlhšiu dobu sa odmlčí alebo úplne ukončí tvorbu. Prekvapení zákazníci márne hľadajú obľúbenú značku a vytúžený výrobok. Scenár týchto príbehov býva veľmi podobný. Je za ním unavený vyhorený autor, ktorý nestíha napĺňať veľký záujem o jeho značku, tak radšej tvorbu dočasne alebo trvalo ukončí.

 

Veľký záujem zákazníkov môže znieť pre rukodielneho výrobcu ako splnený sen, pokiaľ však autor nie je na takýto nápor pripravený, môže to byť nočná mora. Preto treba byť na úspech pripravený.

 

Poznáte to možno aj na vlastnej koži. Najskôr skúsite popri bežnom zamestnaní ponúknuť zopár svojich kúskov na SAShE a vašej tvorbe sa začne dariť. Ľuďom sa výrobky zapáčia a odrazu naskakujú objednávky, svieti neprečítaná pošta, ľudia kladú otázky, žiadajú farebné variácie, úpravy na mieru, ponúkajú spolupráce. Chvíľu to vyzerá ako úspech, ale ak to prerastie vaše kapacitné možnosti, vedie to naozaj často k stresu, vyhoreniu, demotivácii. Najrýchlejším riešením sa potom môže javiť zatvorenie galérie. Je to však jednoznačne veľká škoda, najmä vzhľadom na investovanú energiu, dosiahnutý úspech a v neposlednom rade aj z hľadiska zodpovednosti voči zákazníkom. 

Rozhodnutie ponúkať vaše výrobky na SAShE je istým záväzkom voči ľuďom, ktorých svojou značkou oslovíte. Získať verných zákazníkov pre svoje rukodielne výrobky nie je jednoduché. Preto by ste im mali ponúkať výrobky, ktorých výrobu v deklarovanej kvalite a kvantite viete garantovať dlhodobo. Jednoducho povedané, ak si zákazník zamiluje váš výrobok, mal by ho vedieť kúpiť opakovane. Mali by ho vedieť nájsť na SAShE aj jeho známi, ktorým vašu značku odporučí. Pripraviť sa na úspech znamená premýšľať nad dlhodobou existenciou svojej značky, nad jej budúcnosťou.

Pomôže vám, ak si už v úplných začiatkoch položíte tieto základné otázky: Ako dlho ma to bude baviť? Som ochotný/á zainvestovať do značky svoj čas, peniaze, energiu? Som ochotný/á odísť z práce? Viem si prenajať väčšie priestory? Viem si predstaviť zamestnávať ľudí na výpomoc? Dokážem riešiť požiadavky ľudí, problémy, reklamácie? Chcem sa rukodielnej tvorbe venovať dlhodobo? Mám na to všetko kapacitu, priestory, chuť?

Chápeme, že na takéto otázky je ťažké odpovedať si vopred. SAShE prax však opakovane ukázala, že je to to najsprávnejšie, čo môžete urobiť. Podobné situácie nastali už mnohokrát a zvládnete ich ľahšie, ak budete na ne pripravení. 

 

Značka Mellow o ich pripravenosti na úspech:
"Do každého projektu idem s tým, že predpokladám jeho úspech a preto aj pri prípravách projektu značky Mellow, som s tým musel počítať. Podľa mňa bolo kľúčové, že som v tom nebol sám. Je dôležité mať možnosť rozdeliť si úlohy. Jeden človek nemôže zvládať ani kapacitne, ani zručnosťami všetky úlohy, ktoré sú spojené s kreatívou, výrobou a obchodom. My sme mali šťastie, že sme sa spojili takí ľudia, z ktorých každý mal skúsenosti v niečom inom a dokopy sme vytvorili skvelý tím. A to, čo sme nevedeli robiť, na to sme zamestnali šikovných zamestnancov, alebo sme zastrešili externou spoluprácou.

V začiatkoch sme záujem o značku vedeli pokryť zvyšovaním výrobnej kapacity. Čiže z jedného šijacieho stroja sa stalo postupne deväť a z jednej krajčírky sa stalo postupne päť ľudí v dielni. My sami sme v priebehu jedného roka opustili naše zamestnania a dnes sa venujeme Mellow naplno. 
Na úspech treba reagovať rýchlo a to sa nie vždy podarí. V závere našej prvej úspešnej sezóny sme tiež neboli schopní uspokojiť veľký dopyt. Práve táto skúsenosť nás naučila rozmýšľať dopredu, robiť si biznis plán na nasledujúci rok a plánovať takmer všetko. Január zvykneme venovať brainstormingu a vymýšľaniu, čo nové by sme chceli našim skvelým zákazníkom priniesť. Predpokladať, koľko takýchto zákazníkov počas nasledujúceho roka u nás nakúpi a čo všetko budeme potrebovať k tomu, aby sme to zvládli.

Za jedno z najťažších úskalí považujem financie. Začínať takýto projekt si vyžaduje odvahu a podstúpenie rizika, treba do neho investovať vlastné peniaze a aby neboli vyhodené do vzduchu, projekt musí byť ziskový, inak budú akékoľvek plány postavené na vode a nebudú dlhodobo udržateľné. Mnoho projektov stroskotá na tom, že neuživia samé seba. Ak začínam popri práci, stačí mi, že z môjho projektu budem mať niečo navyše k môjmu platu, ale keď sa rozhodnem z práce odísť, môj projekt musí uživiť aj mňa.
 A aby bol projekt pripravený na rast a úspech, musí byť finančne stabilný. A čím je úspech väčší, tým viac peňazí treba na jeho ufinancovanie. 

Na to je potrebné mať nastavené ceny tak, aby nepokrývali len náklady, ale aj primeraný zisk. Zisk na to, aby bolo z čoho neustále reinvestovať a rozvíjať svoj úspech. Niekedy sa stretávame s reakciou, že to, čo predávame, je drahé. Áno, nepatríme k lacným značkám, ale ani k tým najdrahším. Keby sme však predávali lacno, naša značka by tu už nebola."