Ako vytvoriť milovanú značku

Milovaná značka. Lovebrand. Značka, ktorú ľudia nielen radi kupujú, ale vážia si ju pre jej nápaditosť, kvalitu prevedenia a pridanú hodnotu. Lásku a čas, ktoré autor vložil do svojej práce. To rukodielne výrobky odlišuje od masovo vyrábaných. 


Vytvorenie ľuďmi milovanej rukodielnej značky je komplexný, ale zároveň veľmi prirodzený proces. V tejto kapitole sme pre vás pripravili návod, ako na to. Dovoľujeme si tvrdiť, že keď podľa neho skúsite vytvoriť alebo prehodnotiť vašu značku, tak sa o svojej tvorbe určite naučíte niečo nové.

 

K téme tvorby značky sme požiadali o názor Róberta Slováka, odborníka na reklamu a komunikáciu, bývalého predsedu KRAS (Klub reklamných agentúr Slovenska), člena arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a majiteľa reklamnej agentúry:

"Než začnete tvoriť značku mali by ste si urobiť nasledujúcu domácu úlohu. Teda iba v prípade, že chcete budovať značku efektívne. Dobré zadanie je alfa a omega.

ČO TO JE?
O akom produkte, službe sa ideme baviť? Kto ju prináša, aká spoločnosť, aký človek, autor, umelec? Čo je za tým? Prečo to robíte? Aké máte hodnoty? Ako to, čo robíte pomáha zlepšiť kvalitu života ľuďom? Je dôležité porozprávať svoj príbeh, ako ste sa k tvorbe dostali, čo vás inšpiruje, motivuje. Ľudia majú radi príbehy a lepšie sa stotožnia potom so značkou, ktorej príbeh je im sympatický.

Aká je konkurencia?
Rešeršujte trh a najmä konkurenciu. Urobte si jasno v tom, v čom je lepšia. V čom je lepší váš produkt? Čím sa líši? Cenou? Dizajnom? Servisom? Kde je problém? Čo treba vyriešiť? Toto sú dôležité otázky na to, aby ste nerobili niečo, čo už robia iní, aby ste sa v niečom odlíšili.

Pre koho?
Ku komu ideme hovoriť? Poznáte ich život? Čo robia celý deň? Idú do práce? Ako? Na bicykli, autobusom? Čo robia poobede? Večer? Na čom im záleží? Čo ich baví? Čo chcú? Predstavte si vždy konkrétneho človeka, určite je vo vašom okolí niekto taký, kto zodpovedá tomuto popisu. Predstavte si, že idete prehovoriť k nemu.

Čo im chcem povedať?
Aké máme posolstvo, hlavnú správu? Čo im chceme povedať? Ideálne to skúste povedať v jednej vete. Aká je najdôležitejšia vec, ktorú si majú z komunikácie zapamätať? Ak by to mala byť len jedna vec, čo by to malo byť? Nový nápad, lepšia kvalita, niečo špeciálne? Ak je tých vecí viac, usporiadajte ich podľa priorít.

Ako budem komunikovať?
Akým tónom? Vtipne? Seriózne? Edukatívne? Toto nám musí vyplývať nielen z produktu a filozofie značky, ktorá ho ponúka, ale aj z cieľovky. Mladí asi nebudú chcieť byť poučovaní a trpiaci pacienti asi nechcú počúvať srandičky od výrobcu liekov. Isto ste si všimli, že napríklad mnoho politických strán sa snažilo komunikovať vtipne, akoby sa uchádzali o post na ministerstve humoru. Nehodilo sa to vôbec k tomu, čo bola podstata ich “produktu” - správa tohto štátu.

Aké médiá využijem?

Samozrejme sociálne médiá budú asi dominovať vo vašej komunikácii, tu tiež zvážte či ísť na Instagram, ktorý je viac o vizuáloch, alebo na Facebook, kde zasiahnete cieľovku v strednom a vyššom veku. Ak vaši zákazníci radi čítajú - tak potom píšte blogy. Ideálne je kombinovať rôzne druhy médií a snažiť sa ísť tam, kde už publikum je. Čo je aj príklad významu predaja na SAShE, kde už máte zabezpečené publikum. 

Je niečo inšpirujúce?
Ako komunikuje konkurencia? Poznáte nejakú reklamu z nášho segmentu zo sveta, ktorá super zafungovala? Aké reklamy iných značiek sa páčia cieľovke? Ako chceme, aby vyzerala naša propagácia?

Koľko na to mám?
Je dôležité si nastaviť rozpočet dopredu. Jednoduchou pomôckou môže byť napríklad pravidlo, že do reklamy investujete 10-15% zo sumy, ktorú chcete získať. Čiže ak chcete predať tovar v hodnote 1000 Eur, dajte do reklamy napríklad 125 Eur. Ak to urobíte dobre, peniaze sa vám vrátia. Zároveň pri takomto pravidle viete, o akú sumú, či percento by ste mali navýšiť cenu produktu, aby ste si investíciami do reklamy neznižovali zisk. Áno, na konci dňa reklamu zaplatí zákazník, takisto ako aj náklady na materiál, technológie či nájmy priestorov.

Ešte niečo?
Je ešte niečo ďalšie, čo by mohlo pomôcť k lepšiemu riešeniu? Ak ste už niečo skúšali a nešlo to dobre, neopakujte to. Einstein hovorieval, že opakovaním rovnakých postupov ťažko dospejeme k iným výsledkom."